ثورة أندرونيقوس الرابع باليولوجوس ضد أبيه عام (1376 م)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التاريخ - کلية البنات - جامعة عين شمس

المستخلص

البحث الخامس
ثورة أندرونيقوس الرابع باليولوجوس عام 1376م
 
قاد أندرونيقوس الرابع باليولوجوس حرکتين من العصيان ضد أبيه لم يرق الأول منهم أن يکون ثورة بقدر ما کان تمرداً غير مکتمل وإنتهى بحرمانه مشارکة أبيه في خلافة العرش بينما يعد الثاني ثورة مکتملة الأرکان إنتهت بتوليه العرش وحرمانه لأبيه وأخيه من تقلده. وإن کانت ثورة أندرونيقوس قد مکنته من إستعادة حقه في العرض البيزنطي فإنها من ناحية أخرى قد ورطته في الصراع الدائر بين جنوه والبندقية وأجبرته في نهاية الأمر على فقد جزيرة تنيدوس Tenedos المتصارع عليها، وکبدت القسطنطينية خسائر فادحة ومن ناحية أخرى عجلت هذه الثورة بضياع مدينة غاليبولي نهائياً لصالح الأتراک.
Revolution of Andronicus IV Palaeologius
Against his father 1376
 
Andronicus IV led the two movements of disobedience against his father; the first movement was not a revolution as far as an incomplete rebellion, which ended by depriving him from the participation in the succession of the throne. While the second movement was a complete revolution that ended by the throne and depriving his father and brother.
Although Andronicus's upheaval enabled him to regain his right to the Byzantine throne, it entangled him in the constant conflict between Genoa and Venice.
This revolt did not only force him to lose the feuding island of Tenedos but also suffered heavy losses to Constantinople and accelerated the loss of Gallipoli in favor of the Turks.