معجم محوسب للمفردات المترادفة في کتاب (لغتي الخالدة) المرحلة المتوسطة أنموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب- جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن- المملکة العربية السعودية

المستخلص

ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى إنشاء معجم محوسب للأجهزة الذکية، يرکز على الألفاظ المترادفة في کتاب اللغة العربية "لغتي الخالدة" للمرحلة المتوسطة، لمساعدة الطلاب والطالبات في فهم معاني المفردات، ومرادفاتها. وتناولت هذه الدراسة أهمية الحاسوب في الصناعة المعجمية، وآليات بناء المعجم المحوسب لسانياً وحاسوبياً، ثم انتقلت إلى الحديث عن الترادف في اللغة العربية، والألفاظ المترادفة في کتاب اللغة العربية "لغتي الخالدة" للمرحلة المتوسطة. ومن ثم استخرجت عدداً من الألفاظ (88) ثمانٍ وثمانين مفردة، وعرفت کل مفردة، بالإضافة إلى الاهتمام بالشواهد والأمثلة المدعّمة للمترادفات.
وانتهجت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي الإحصائي التطبيقي الحاسوبي باستخدام کتاب الطالب وکتاب النشاط للمقرر، مع الرجوع إلى المواقع الإلکترونية عند استخراج التعريفات، والشواهد، والأمثلة. وانقسمت الدراسة إلى فصلين: الفصل النظري تحدث عن المعاجم وأهميتها، والألفاظ المترادفة في کتاب اللغة العربية "لغتي الخالدة" للمرحلة المتوسطة، أمّا الفصل التطبيقي فقد طُبقت الألفاظ المترادفة على معجم محوسب. وتختم الدراسة بخاتمة تشمل أهم النتائج التي توصل إليها البحث وهي بناء معجم إلکتروني على الأجهزة الذکية للألفاظ المترادفة في کتاب (لغتي الخالدة) للمرحلة المتوسطة وعددها ثمانٍ وثمانين مفردة، وتطبيق عملي للمعجم على أجهزة Android يحتوي على قائمة المفردات الثمان والثمانين، مع تطبيق آلية بناء المعجم عليه.  کما أوصت الدراسة بالاستفادة من المعجم المحوسب في تنمية المفردات اللغوية لدى الطلاب والطالبات، بناء معاجم مشابهة في المرحلة الابتدائية.
الکلمات المفتاحية:
معجم-المترادفات-کتاب لغتي الخالدة-معاجم الهواتف الذکية-اللغة العربية.
Abstract
This study aims to create a computerized dictionary for smart devices that focuses on the synonyms in the Arabic language course “Lughaty Alkhalidah” (My Eternal Language), which is taught in the Intermediate Stage in schools, to help students understand the meanings and synonyms of vocabulary. The study shows the importance of computerization in the Lexicography Industry and demonstrates the mechanisms of constructing computerized dictionaries lingually and computably. Then, it talks about the Synonymy in Arabic language in general, and exhibits the synonyms existing in “Lughaty Alkhalidah” course. Next, it defines 88 words from the course in addition to presenting evidences and examples for each word.
The study uses the analytical descriptive method of applied computer statistical analysis by utilizing the course’s two books, “Student” and “Activity” books, and benefiting from websites when extracting definitions, evidences, and examples. The study is divided into two sections: theoretical and applied sections. The theoretical section illustrates the dictionaries and their importance along with the existing synonyms in the course. The applied section showcases the application of the synonyms into a computerized dictionary. The study closes with a conclusion that details its most important findings, which are: creating a computerized dictionary for smart devices for the 88 synonyms that exist in the Intermediate Stage’s “Lughaty Alkhalidah” book and building a mobile application for this dictionary that runs on Android devices. In addition, the study recommends using computerized dictionaries for students’ skills development in vocabulary and advises for the construction and development of similar dictionaries for the Elementary Stage in schools.
 
Keywords: Dictionary-Synonyms-My Eternal Language Book-Smart devices dictionaries-Arabic Language.

الكلمات الرئيسية