الحس الفکاهى وعلاقته بالثبات الانفعالي لدى عينة من المراهقين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالي للعلوم الإدارية والتجارة الخارجية بالتجمع الخامس

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن:
1-  العلاقة بين الحس الفکاهى والثبات الانفعالى لدى أفراد عينة الدراسة من المراهقين.
2-  الفروق بين المراهقين من الذکور والمراهقين من الاناث فى الحس الفکاهى .
3- الفروق بين المراهقين من الذکور والمراهقين من الاناث فى الثبات الانفعالى.
تکونت عينة البحث من (300) طالب وطالبة ، تراوحت أعمارهم مابين (18 : 19) وذلک من مرحلة الجامعة. 50% من الذکور و50% من الاناث . طُبق عليهم المقياسان المستخدمان فى هذه الدراسة وهما مقياس الحس الفکاهى (اعداد الباحث)، ومقياس الثبات الانفعالى (اعداد الباحث)، وتوصل البحث إلى النتائج التالية:

توجد علاقة إرتباطية طردية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين أبعاد الحس الفکاهى المتمثله فى (الضحک ، مواجهة المواقف الضاغطة ، الفکاهه اللفظية ، انتاج الفکاهه ، المرح ، الحس الفکاهى ککل) وأبعاد الثبات الانفعالى المتمثلة فى (ضبط الذات ، المرونة ، الوعى بالذات) ، أى أنه کلما زادت أبعاد الحس الفکاهى (الضحک ، مواجهة المواقف الضاغطة ، الفکاهه اللفظية ، انتاج الفکاهه ، المرح ) کلما زادت أبعاد الثبات الانفعالى(ضبط الذات ، المرونة ، الوعى بالذات ، الثبات الانفعالى ککل) لدى أفراد عينة الدراسة من المراهقين والعکس .
توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين استجابات أفراد عينة الدراسة من الطلاب المراهقين فى کلا من مستوى (الضحک ، مواجهة المواقف الضاغطة ، الفکاهة اللفظية ، إنتاج الفکاهة ، المرح ، الحس الفکاهى ککل) راجعة إلى الاختلاف فى النوع لصالح الذکور ، وبالتالى يوجد تاثير معنوى لاختلاف النوع على مستوى الضحک لدى الطلاب المراهقين لصالح الذکور.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين استجابات أفراد عينة الدراسة من الطلاب المراهقين فى کلا من مستوى (ضبط الذات ، المرونة ، الوعى بالذات ، الثبات الانفعالى ککل) راجعة إلى الاختلاف فى النوع لصالح الذکور ، وبالتالى يوجد تاثير معنوى لاختلاف النوع على مستوى ضبط الذات لدى الطلاب المراهقين لصالح الذکور.

 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
The current research aims at investigate :
1 - the relationship between the sense of humor and emotional stability among the sample of the study of adolescents.
2 - Differences between adolescent males and females of females in the sense of humor.
3 - Differences between adolescent males and females of females in emotional stability.
The research sample consisted of (300) male and female students, ranging in age from (18:19) from the university stage. 50% of males and 50% of females. The two measures used in this study were applied (the visual sense scale (researcher's preparation) and the emotional stability scale (researcher's preparation). , And the search results in the following results:
1. There is a positive positive correlation relationship at the level of significance (0.01) between the dimensions of the intellectual sense of (laughter, confront stressful positions, verbal humor, production of humor, fun, sense of humor as a whole) and the dimensions of emotional stability represented in (self-control, (Self-control, flexibility, self-awareness, emotional stability as a whole) in the sample of the study. Of teenagers and vice versa.
2. There were statistically significant differences at the level of (0.01) between the responses of the sample members of the study sample of the adolescent students in both the level of (laughter, confront stressful positions, verbal humor, production of humor, fun, sense of humor as a whole) And therefore there is a significant effect on the level of laughter of adolescent students in favor of males.
3. There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the responses of the sample members of the study sample of the adolescent students in both the level (self-control, flexibility, self-awareness, emotional stability as a whole) due to the difference in gender for males, Gender differences in self-control among adolescent students in favor of males.

الكلمات الرئيسية