Abstract
Research in the field of gifted children has received scant attention, especially in regard to identifying their advanced abilities at an early age. It important to identify giftedness in early age that it is because the majority of cognitive and physical developments occur in childhood period. So, gifted children in their childhood have to be nurture differently from norm children. As a result of their especial needs. On the other hand, ignore gifted children advanced abilities may influence negatively on their social and emotional lives. So, many researchers who interested in this filed have used variety of approaches to identify gifted children. For example, IQ test, parent and teachers observations, nominations or questionnaires. Although there are many methods used to identify high abilities in gifted children, parent and teacher beliefs and perceptions of gifted children in preschools play an essential role in the process of identifying and nurturing them. However, parents can identify giftedness in their children easier than kindergarten teachers, The perspectives that parents and teachers have in regard to gifted children are likely to affect the display and maintenance of their advanced behaviours from an early age. Identification of giftedness allows parents and kindergarten teachers to provide appropriate environments to nurture and enhance the abilities of gifted children.
تم إجراء هذه الدراسة عن الأطفال الموهوبين الذين حازوا قدراً کبيراً من الاهتمام والذين يظهرونمهارات متقدمة في سن مبکرة. من المهم التعرف على الأطفال الموهوبين في سن مبکرة حيث أن التطورات البدنية والإدراکية تحدث في هذه الفترة؛ ومن ثم فمن الطبيعي أن يکون الأطفال الموهوبين أکثر نضجاً من الأطفال العاديين. ونتيجة لذلک فإن الأطفال الموهوبين لديهم احتياجات خاصة. ومن ناحية أخرى فإن تجاهل المهارات المتقدمة للأطفال الموهوبينربما يؤثر على حياتهم الاجتماعية والعاطفية. وقد أجرى العديد من الباحثين في هذا المجال دراسات مختلفة للتعرف على الأطفال الموهوبين. ومن بين طرق التعرف على الأطفال الموهوبين ، اختبارات اي کيو IQ Test، ملاحظات الوالدين والمعلمين، نتائج الاستبيانات. ورغم وجود طرق کثيرة للتعرف على المهارات المتقدمة للأطفال الموهوبين، إلا أن إدراک الوالدين لأطفالهم ذوي المهارات المتقدمة في سن ما قبل المدرسة يلعب دوراً کبيراً في سرعة التعرف عليهم وتنمية مهاراتهم. وعلى أي حال، فمن السهل على الوالدين التعرف على المهارات المتقدمة لأبنائهم الموهوبين أکثر وأسرع من المعلمين في الحضانة. کما أن للوالدين ومعلمي الحضانة تأثير کبير على المهارات المتقدمة للأطفال الموهوبين في هذا السن المبکر. التعرف على الأطفال الموهوبين في سن مبکر يسمح للوالدين ومعلمي الحضانة أن يوفروا لهم البيئة المناسبة لتعزيز قدراتهم.
AL-Mabrouk, Hayfa. (2018). Beliefs and Perceptions about Young Gifted Children. مجلة البحث العلمي في الآداب, 19(العدد التاسع عشر الجزء السادس), 1-36. doi: 10.21608/jssa.2018.27403
MLA
Hayfa Jeathen AL-Mabrouk. "Beliefs and Perceptions about Young Gifted Children". مجلة البحث العلمي في الآداب, 19, العدد التاسع عشر الجزء السادس, 2018, 1-36. doi: 10.21608/jssa.2018.27403
HARVARD
AL-Mabrouk, Hayfa. (2018). 'Beliefs and Perceptions about Young Gifted Children', مجلة البحث العلمي في الآداب, 19(العدد التاسع عشر الجزء السادس), pp. 1-36. doi: 10.21608/jssa.2018.27403
VANCOUVER
AL-Mabrouk, Hayfa. Beliefs and Perceptions about Young Gifted Children. مجلة البحث العلمي في الآداب, 2018; 19(العدد التاسع عشر الجزء السادس): 1-36. doi: 10.21608/jssa.2018.27403