Abstract:
Using content analysis, this study aims at discovering to what extent do communication practitioners depend on Facebook as a new communication tool to allow official governmental pages become an information source about governmental services for targeted audience. It also discovers how do communication practitioners- who manage Official governmental pages on Facebook- communicate with targeted audience; generally, and about governmental services especially; to reach high communicational performance level and needed quality of services. This study conducted the analysis on a purposeful sample of (15) Official Governmental Pages on Facebook during July 2017. Hypothesis were tested using Pearson Correlation; in order to discover the relationship between variables. Finally; this study found that: 1) Communicators rarely depend on Facebook as a tool for disseminating information about services. 2) Communicators rarely communicate with public using Dialogic strategy or Two- Way Communication, but only depending on informational strategy in general. There is a need for developing the content of the pages; especially contents about Services. Also it is necessary to change the traditional way when communicating publics. Finally; It is important to give attention to privacy and E- Security issues in the new E- Communication environment. ملخص باللغة العربية:
تستهدف الدراسة باستخدام أداة تحليل المضمون التعرف على مدى توظيف الفيسبوک؛ کأداة اتصال حديثة في عرض معلومات للجمهور المستهدف عن الخدمات الحکومية. کما تستکشف کيفية تواصل القائم بالاتصال- الذي يدير الصفحات الرسمية الحکومية على الفيسبوک- مع الجمهور المستهدف بصفة عامة وبشأن الخدمات الحکومية بصفة خاصة؛ في سبيل الارتقاء بمستوى الخدمات الحکومية والأداء الاتصالي للحکومة مع الجمهور المستهدف. وبتطبيق الدراسة خلال شهر يوليو 2017م على عينة من الصفحات الحکومية الرسمية، قوامها (15) صفحة، تم التوصل لعدد من النتائج، لتشير إلى : 1) ضعف توظيف الفيسبوک کأداة اتصال حديثة في عرض معلومات تتعلق بالخدمات. 2) يضعف توظيف الاتصال الثنائي الاتجاه واستراتيجية الحوار في التواصل مع الجمهور المستهدف في مقابل الاعتماد على الاستراتيجية الإعلامية بصورة أکبر. وتوصي الدراسة بناءاً على ما تم التوصل إليه من نتائج بضرورة تطوير المحتوى الاتصالي الخدمي على مواقع التواصل الإجتماعي خاصة الفيسبوک، وعدم اتباع الطرق التقليدية في النشر والتواصل من خلال البيئة الإلکترونية الحديثة، مع ضرورة الاهتمام بالتشريعات الملائمة لقضايا الخصوصية والأمن الإلکتروني في البيئة الإلکترونية الوافدة الجديدة.
عبد الحميد محرم, هبة. (2018). الأداء الاتصالي للصفحات الرسمية الحکومية باستخدام الفيس بوک: دراسة تحليلية. مجلة البحث العلمي في الآداب, 19(العدد التاسع عشر الجزء الخامس), 1-30. doi: 10.21608/jssa.2018.24486
MLA
هبة فرید عبد الحميد محرم. "الأداء الاتصالي للصفحات الرسمية الحکومية باستخدام الفيس بوک: دراسة تحليلية". مجلة البحث العلمي في الآداب, 19, العدد التاسع عشر الجزء الخامس, 2018, 1-30. doi: 10.21608/jssa.2018.24486
HARVARD
عبد الحميد محرم, هبة. (2018). 'الأداء الاتصالي للصفحات الرسمية الحکومية باستخدام الفيس بوک: دراسة تحليلية', مجلة البحث العلمي في الآداب, 19(العدد التاسع عشر الجزء الخامس), pp. 1-30. doi: 10.21608/jssa.2018.24486
VANCOUVER
عبد الحميد محرم, هبة. الأداء الاتصالي للصفحات الرسمية الحکومية باستخدام الفيس بوک: دراسة تحليلية. مجلة البحث العلمي في الآداب, 2018; 19(العدد التاسع عشر الجزء الخامس): 1-30. doi: 10.21608/jssa.2018.24486