الشائعات فى المواقع الإخبارية و تأثيرها على الوعى الاجتماعى لدى مستخدميها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الانسانية - جامعة الأزهر

المستخلص

ملخص الدراسة:
(الشائعات فى المواقع الإخبارية و تأثيرها على الوعى الاجتماعى لدى مستخدميها)
هدفت الدراسة إلى التعرف على تأثير شائعات المواقع الإخبارية على الوعى الاجتماعى لدى مستخدميها من خلال عدة أهداف فرعية تمثلت فى التعرف على إدراک المستخدمين لمفهوم الشائعات وکيفية التعامل معها , معرفة الدور الذى يقوم به النوع والعمر والمؤهل العلمى فى تأثير الشائعات على الوعى الاجتماعى للمستخدمين , والتعرف على تأثير شائعات المواقع الإخبارية على الوعى الاجتماعى للمستخدمين وکيفية مواجهتها والتصدى لها, وذلک من خلال تطبيق صحيفة استبيان الکترونية على 400 مفردة من مستخدمى المواقع الإخبارية
( الأهرام.نت , اليوم السابع , نبض , سکاى نيوز).
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج کان أهمها : أن غالبية أفراد العينة يرون أن الشائعة هى أنها نشر معلومة غير مؤکدة وغير معروفة المصدر وتقوم على الإثارة ونشر الأخبار التى تستهوى الجمهور عند نقص المعلومات ,کما توصلت إلى أن غالبية أفراد العينة  يتعاملون مع الشائعة على أنها خبر صحيح إلى أن يثبت العکس , وتوصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق دالة أحصائية تعزى إلى متغيرى (الجنس والعمر) بين أفراد العينة فى مدى تأثير شائعات المواقع الالکترونية على الوعى الاجتماعى لدى مستخدميها , کما أکدت الدراسة أنه توجد فروق ذات دلالة احصائية ترجع إلى متغير المستوى التعليمى فى مدى تأثير شائعات المواقع الالکترونية على الوعى الاجتماعى لدى مستخدميها لصالح المستويات التعليمية العليا (التعليم الجامعى و فوق الجامعى), وأن أهم أهم أليات مواجهة الشائعات عبر المواقع الإخبارية من وجهة نظر أفراد العينة وهى : توفير المعلومات الرسمية بشفافية کاملة لکافة المواقع الإخبارية.
ومن خلال ذلک فقد أوصت الباحثة بضرورة إيجاد مظلة لدعم الصفحات والحسابات والمواقع التي تهدف إلى کشف الشائعات , إنشاء مرکز إعلامي وبحثي مستقل للسيطرة على الشائعات ويعمل على تتبع مصادرها وتحليلها ونفيها على أسس علمية , ضرورة عمل ندوات وورش عمل تناقش موضوع الشائعات وکيفية التعامل معها من قبل المستخدمين.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
(Rumors in the news sites and their impact on the social awareness of their users)
The study aimed to identify the impact of Rumors of news sites on the social awareness on its users in the following sub-goals: Identifying the user's members for the word "Rumors" and how they can deal with, Identifying the role of the (Gender, Age, Qualifications) in the impact of Rumors on the Social Awareness of users and how they confront and address them by applying a Questionare sheet on 400 on news site's users (individually). The study has concluded some results, the most importance ones was the following: that most of the sample's members see that the definition of Rumor is Dissemination of uncertain and unknown information and it is based on excitement and dissemination of news that appeal to the public when there is a lack of information, And the study also has conclude that they believe that Rumors are a true news until they proof the opposite, it also concludes that most of the sample's members that there are no statistically significant differences attributed to the variables (Gender, Age) among the sample the extent of the impact of Rumors of Websites on the Social Awareness of its users, the study also confirmed that there are differences of statiidtical significance due to the level of Education in the extent of the impact of the Rumors of Websites on the Social Awareness of its users in favor of higher Education levels (University, Education) and the most important Mechchanisms to confront Rumors through news sites from the point of view of the sample: Provide official information with complete transparency of all news sites.
The Researcher recommended the need to create support for pages, accounts, and sites aimed at detecting Rumors, establishing a Media and Research Center to control the Rumors and working to trace the sources and analyze them and deny them on the basis of Scientific, the need to work the seminars and Workshops to discuss the subject of Rumors and to deal  with them before users.