تحليل مقالة "موت المؤلف" لرولان بارت: إضاءة محفزاتها وآثارها الإيجابية في فتح النصوص للقراءات الحرّة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية کلية الآداب جامعة الکويت

المستخلص

Abstract
This essay will argue that Roland Barthes’s essay “The Death of the Author” offers a crucial understanding of a literary text, not with regard to external circumstances surrounding the text, but ultimately in terms of the inherent values of the work. In this sense, Barthes’s essay demands the liberation of the text from the traditional shackles that bind it to the literary analytical horizon, in spite of the many voices that oppose Barthes’s rejection of the dead author. I will try to contrast my approach with other methods commonly used in reading literature, such as ideological reading, intentional investigation, autobiography, and historical and social interpretations. “The Death of the Author” dramatically contests what Barthes believed to be the invalid norms of approaching a text. This essay will first introduce the previous efforts inviting to disappearance of the author that appeared before Barthes, second will discuss the necessity of the death of the author demanded by other discourses beyond Barthes’s own, such as the schools of formalism and new criticism. Later, I will discuss the advantages of seeing an author as outside the critical operation of the text, assessing the argument that ideological readings, intentional interpretation and personality should no longer be used in analyzing texts, and that the only valid approach is focusing on the inherent qualities of the work itself. In addition, certain counter-arguments to those ideas will be examined in the course of the essay, such as the dilemma of the death of the author and, by implication, the death of God.
 
الملخص
يناقش هذا البحث أطروحة تقترح أن مقالة "موت المؤلف" للناقد الفرنسي رولان بارت تقدم فهماً مفصلياً للنص الأدبي، ليس وفق الظروف الخارجية التي ترافق قراءة النص، ولکن من حيث القيم المتأصلة بالعمل الأدبي بشکل جوهري. وفق هذا المعنى، تطالب مقالة بارت بتحرير النص من الأصفاد التقليدية التي ترتبط بأفق تحليل النص الأدبي التقليدي على الرغم من تلک الأصوات النقدية المتعددة المعارضة لرفض بارت لوجود المؤلف. في هذا البحث، سأحاول أن أوضح بعض نقاط التباين مع مقاربتي مثل الطرق المستخدمة بشکل شائع مسبقاً في قراءة الأدب مثل: القراءة الأيديولوجية، تحري النوايا، وقراءة السيرة الذاتية، والتفسيرات التاريخية والاجتماعية إذ تنافس مقالة "موت المؤلف" بشکل کبير ما يعتقد بارت بأنها نماذج غير صالحة لمقاربة النص. يقدم هذا البحث ما يلي، أولاً، الجهود السابقة التي بذلها الناقد الفرنسي بارت الداعية لاختفاء المؤلف، ثانياً، سيناقش ضرورة وجود مفهوم مثل "موت المؤلف" والذي طالبت به خطابات أخرى مشابهة لدعوة بارت مثل المدرسة الشکلانية والنقد الجديد. لاحقاً، سأناقش إيجابيات النظر للمؤلف خارج خطوات العملية النقدية للنص وذلک من خلال فحص الأطروحة القائلة بأن القراءات الأيديولوجية، وتفسيرات النوايا، والشخصانية يجب ألا تستخدم في تحليل النصوص، وأن المقاربة الوحيدة الصالحة هي مناقشة الجودة المتأصلة بالعمل نفسه. بالإضافة إلى هذا، سأختبر وأتفحص بعض المناقشات المعارضة لهذه الأفکار في سياق المقالة مثل معضلة أن موت المؤلف تقود إلى قضية أخرى هي "موت المؤلف والسببية"، إلخ.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية