تنمية مهارات الحب الوالدي لخفض الضغوط لدى أمهات الأطفال الذاتويين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس کلية البنات جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص الدراسة:- تهدف هذه الدراسة تنمية مهارات الحب الوالدي لخفض الضغوط لدى أمهات الأطفال الذاتويين، وکذلک الکشف عن علاقة الضغوط النفسية بمجموعة من المتغيرات الديموجرافية (المستوى الإجتماعي والإقتصادي ، والتعليمي)، تم تطبيق مقياس الضغوط الوالدية إعداد (د/ فيولا الببلاوي) على  عينة (ن=40) من أمهات الأطفال الذاتويين اللاتي يشعرن بالضغط النفسي نتيجة وجود طفل ذاتوي بالأسرة ، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الأمهات من مستويات تعليمية مختلفة في الضغوط النفسية، کما يتضح أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة من المستويات الإجتماعية المختلفة على مقياس الضغوط النفسية، وأيضاً  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أمهات لدرجة ذاتوية مرتفعة والأمهات لأطفال ذات الدرجة الذاتوية المنخفضة على مقياس الضغوط النفسية أي أنه لا تختلف مستوى الضغوط النفسية لدى عينة الدراسة بإختلاف مستوى الذاتوية، ويوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة على مقياس الضغوط النفسية في التطبيقين القبلي والبعدي وهي دالة عند مستوى الدلالة 0.01. وذلک في إتجاه التطبيق القبلي ، أي أن البرنامج عمل على تخفيف الضغوط النفسية لدى أفراد العينة.کما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين البعدي والتتبعي بالنسبة للمجموعة التجريبية وذلک على مقياس الحب الوالدي ومکوناته الفرعية.
The Abstract:This study aims to study the development of parental love skills to reduce stress. among mothers of autism children, as well as the disclosure about the relationship between psychological stress range of demographic variables (socio-economic level, and education), The application of parental stress scale Preparation (Dr. / Viola Beblawi) On the sample (n = 40) of mothers of autism children. Who feel psychological pressure as a result of having a child autistic family. The study concluded that a set of results Most important of which there are no statistically significant differences between the average scores of mothers from different educational levels of psychological stress differences. As can be seen that there are no statistically significant differences between mean scores respondents from different social levels differences on psychological stress scale, and also statistically significant differences between mean scores mothers differences in the degree of autism is high and mothers with children the same degree of autism low on the psychological stress scale there is no it does not psychological stress level varies among a sample study of altered level of autism. And no statistically significant differences between the average degrees of respondents to psychological pressure in the two applications pre and post scale a function at the level of 0.01. And that in the direction of the tribal application, any program that worked to relieve psychological stress among individuals Alaanh.kma There were no statistically significant differences between the two measurements dimensional iterative and for the experimental group and so on parental love and sub-scale components.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية