المعارف الشعبية فى الزراعة "دراسة أنثروبولوجية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الاجتماع- کلية البنات - جامعة عين شمس

المستخلص

الملخص
تتمثل إشکالية البحث الراهن فى دراسة بعض  المعارف الشعبية فى الزراعة وهى تحديدًا المعارف الخاصة بزراعة الأرض، ومراحل العمل الزراعى، ومواسم الزراعة. فى محاولة  للتعرف على الإسهام الوظيفى لتلک المعارف على مستوى مجتمع الدراسة والمجتمع ککل، والوقوف على المعارف التى اتسمت بالثبات أو بالتغير عبر الأجيال مع الاهتمام بالبعد الإيکولوجى وتأثير البيئة فى تشکيل تلک المعارف.
ومن أهم النتائج التى توصلت إليها الباحثة أن معارف الأفراد عن الزراعة قد تم توارثها من الآباء فهى تنتقل من جيل لآخر، کما أن للبيئة دورًا فى اکتساب الأفراد لثقافة مجتمعهم وانتقالها بين الأجيال. کما أن لهذه المعارف وظائف ظاهرة تتمثل فى إشباع حاجات الإنسان المختلفة مما ساعد على بقاء النوع الإنسانى، ووظائف کامنة تتمثل فى السيطرة على البيئة والحفاظ على مواردها، وأن المعارف الشعبية کباقى موضوعات العلم تتأثر بالنسق العام للمجتمع وتؤثر فيه، کما أنها کنسق فرعى تنقسم إلى موضوعات فرعية أخرى. ويتضح لنا أن التکنولوجيا تلعب دورًا هامًا فى تغير المعارف الشعبية فى مجتمع الدراسة، حيث تقدم لنا أدوات الزراعة الحديثة.کما يلعب البعد الجيلى دورًا مزدوجًافيعمل من ناحية على استمرار بعض المعارف الشعبية کما اکتسبها أفراد مجتمع البحث، کما أن کل جيل يضيف أشياء جديدة إلى معارفه وهو ما يجعل المعارف الشعبية تتغير بتغير الأجيال.
 
Abstract
The current research problem is the study of some folk knowledge in agriculture, namely knowledge of land cultivation, agricultural work stages, and agricultural seasons. In an attempt to identify the functional contribution of such knowledge at the level of the community and society as a whole, and to identify the knowledge that has been characterized by stability or change across generations with attention to the ecological approach and the impact of the environment in the formation of that knowledge.
One of the most important findings of the researcher is that the knowledge of individuals about agriculture has been inherited from the parents is transmitted from generation to generation, and the environment has a role in the acquisition of individuals to the culture of their community and the transition between generations. This knowledge also has the function of satisfying the different human needs, which has helped to preserve the human species, and the potential functions of controlling the environment and preserving its resources, and that folk knowledge, like the other subjects of science, is influenced by and affects the general layout of the society. Other subsetit is clear to us that technology plays an important role in changing grassroots knowledge in the study society, providing us with modern agricultural tools. The generational dimension also plays a role in the persistence of some folk knowledge as acquired by members of the research community. Each generation adds new things to its knowledge. This makes folk knowledge change over generations.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية