فرقة البرامکة للفنون الشعبية "دراسة فى الأنثروبولوجيا البصرية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم الاجتماع کلية البنات جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص: 
 
انطلاقاً من اهتمام الأنثروبولوجيين حديثاً بدراسة الفيلم الإثنوجرافي, باعتباره آداة بحثية وتعليمية في إطار الأنثروبولوجيا البصرية وأن الفيلم الإثنوجرافي يرکز على درسة ثقافة معينة أو مجتمع بعينه, وذلک من خلال الاعتماد على الملاحظة ومعايشة الأحداث أو الأماکن أو الأشخاص الذين يدور حولهم الفيلم (مني سعيد الحديدي وآخرون 29: 2002). فإن الدراسة الراهنة تسعي إلي القيام بعمل فيلم إثنوجرافي لتوثيق المادة الفولکلورية واداه لحفظ التراث . يتناول إحدي فرق الفنون الشعبية, وهي (فرقة البرامکة), باعتبارها جماعة فنية لها جذور تاريخية, وثقافة خاصة (فرعية) تتعايش داخل الثقافة الأم (ثقافة المجتمع المصري) .
تتبلور أهداف الدراسة الراهنة, في هدف رئيسي وأساسي وهى محاولة توظيف إحدي التقنيات المستخدمة في علم الأنثروبولوجيا البصرية والمتمثلة في الفيلم الإثنوجرافي, للاستفادة منهافي التعرف على السياق الاجتماعي والثقافي لفرقةالبرامکة وهي إحدى الفرق الشعبية بالمطرية ببحيرة المنزله .
استعانت الباحثة بعدد من مناهج البحث وتشمل : المنهج الانثروبولوجي بأدواتة (الملاحظة – المقابلة – التسجيل الصوتي – التصوير الفوتوغرافي – التصوير الفيديو- دليل العمل الميداني), بالاضافة الي دراسة المجتمع المحلي, منهج دراسة الحاله .
وفي ضوء موضوع الدراسة استعانت الباحثة بإطار نظري يجمع بين بعض قضايا النظرية الوظيفية مثل, علاقة التأثير والتأثربين الکل والجزء, وعملية التکيف المستمر, واستعانت الباحثة ايضاًبنظرية الثقافة الفرعية وتتضمن بعض القضايا مثل ارتباط الثقافة بالحضر, العلاقة بين حجم الجماعة وتکوينها او تشکيلها لثقافة فرعية, والاحتکاک بين الثقافات والعلاقة بين حجم الجماعة والعلاقات الاجتماعية . وکذلک نظرية الهوية الاجتماعية وقضاياها مثل رؤية الذات والآخروالعلاقة بالآخر, والعلاقة بين اللغة والهوية .
ومن أهم النتائج التي توصلت اليها الباحثة هي اهمية التقنيات الحديثة سواء (التصوير الفيديو والفوتوغرافي) وانهما انسب الادوات الجمع المرئي لحفظ التراث وارشفة المادة الفولکلورية. کذلک کشفت الملاحظة عن وجود تأثير واضح بين النشاط الاقتصادي لاعضاء فرقة البرامکة المتمثل في مهنةصيد الاسماک, ومايقدمونة من فن, وقد جاء ذلک التاثير من خلال مايؤدية اعضاء الفرقة من رقصات اثناء الغناء والعزف. وهذا الرقص هو عبارة عن حرکات مشابهة تماما, او مستوحاة في الاساس من حرکات اجسام الصيادين اثناء سحب الشباک وجر الحبال, وضرب المياة بالمدراة .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
Abstract:
The current study is based on the premise of anthropologists' recent interest in the study of ethnographic film, especially as a research and educational tool within the framework of visual anthropology. The ethnographic film focuses on the study of a particular culture or society by relying on observation and selection from life itself, and living with the events, places or people in the film. The current study seeks to create an ethnographic film, documenting the folklore as a tool to preserve the heritage. It deals with one of the folk arts groups, the Baramekah, as an artistic group with deep-rooted history and a special culture that coexists within the mother culture Egyptian).
The objectives of the present study are crystallized in a fundamental objective: to try to employ one of the techniques used in anthropological science in the ethnographic film to be used in identifying the social and cultural context of Al-Baramekah, one of the popular groups in El-Matariya, El-Manzalah Lake.
The researcher used a number of research methods including:
Anthropological approach with its tools (participant observation - interview - audio recording - photography - video photography - field work manual) in addition to the study of the local community and the case study methodology.
In light of the study subject, the researcher used a theoretical framework that combines some issues of functional theory such as relationship of influence, macro and partial effect and continuous adjustment process. The researcher also used the sub-culture theory, which includes some issues such as the link between urban culture and the relationship between the size of the group and its composition or formation of a subculture, inter-cultural friction and the relationship between the size of the group and social relations; as well as the theory of social identity and issues such as the vision of self and the other and the relationship to the other and the relationship between language and identity.
One of the most important findings of this research is the significance of modern techniques (both video and photography) as they are the most appropriate tools of visual collection for the preservation of folklore and archiving folklore.
The observation revealed a clear effect between the economic activity of the members of the Baramkeh in the profession of fishing and their art. This dance is a very similar movement inspired by the movements of the bodies of fishermen during the withdrawal of nets and dragged ropes and hitting the water surface with wood to scare the fish.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية