أساليب التفکير لستيرنبرج وعلاقتها بتقدير الذات لدي عينة من المراهقين في ضوء متغير الجنس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالى للعلوم الإدارية والتجارة الخارجية التجمع الخامس - القاهرة

المستخلص

ABSTRACT
 
The brief of this study:
 
This study aimed to investigate thinking common methods among teenagers and reveal the relationship between thinking styles of teenagers and their self appreciation.
To achieve this goal a random sample was selected of New Cairo institutes for science and art male and female students (300 male, 275 female). It applied to them Sternberg's method of thinking and self appreciation after verifying the validity and reliability.
The conclusion of this study includes:

The more Thinking common method is the legislative method, then pyramidal method then executive method, then chaotic method, while the less thinking method way regional, then conservative, then royal and lastly the local method.
There are differences in preference of thinking method (Legislative, executive, judicial, and chaotic) in favor of males, and (conservatives, local and regional) in favor of females.
The existence of correlation between teenagers thinking methods and their self esteem.

The opening Keywords (ways of thinking - self-esteem - teenagers – sex).
 
 
 
أساليب التفکير لستيرنبرج وعلاقتها بتقدير الذات لدي عينة من المراهقين في ضوء متغير الجنس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلي استقصاء أساليب التفکير الشائعة لدي المراهقين والکشف عن العلاقة بين أساليب التفکير لدي المراهقين وتقدير الذات لديهم، ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة عشوائية متمثلة في 575)) من طلاب معاهد القاهرة الجديدة للعلوم والفنون بالتجمع الخامس – محافظة القاهرة ((300 من الذکور، 275)) من الإناث، طبقت عليهم مقياس أساليب التفکير لستيرنبرج، ومقياس تقدير االذات لجوهانزنبرج بعد التحقق من صدقها وثباتها، وقد توصلت الدراسة إلي عدة نتائج منها:
-    أکثر أساليب التفکير شيوعاً هو الأسلوب التشريعي، ثم الأسلوب الهرمي، ثم الأسلوب التنفيذي، ثم الأسلوب الفوضوي، في حين کانت أقل أساليب التفکير شيوعاً هو الأسلوب الإقليمي، ثم الأسلوب المتحفظ، ثم الأسلوب الملکي، والأسلوب المحلي.
-    وجود فروق في درجات تفضيل أساليب التفکير (التشريعي، والتنفيذي، والقضائي، والفوضوي) لصالح الذکور، ووجود فروق في درجات تفضيل أساليب التفکير
(المتحفظ، والمحلي، والإقليمي) لصالح الإناث.
-         وجود إرتباط بين أساليب التفکير لدي المراهقين وتقدير الذات لديهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية