تنمية مهارات حل المشکلات لخفض أعراض ما بعد الطلاق المُبَکِّر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس - کلية البنات ـ جامعة عين شمس

المستخلص

مستخلص الدراسة
اسم الباحثة:  شيماء إبراهيم مبروک حجازي
عنوان الدراسة: تنمية مهارات حل المشکلات لخفض أعراض ما بعد الطلاق المبکر
أهداف الدراسة: إعداد برنامج إرشادي (انتقائي) لتنمية مهارات حل المشکلات ـ الکشف عن مدى استمرارية تأثير البرنامج بعد التطبيق البعدي والتتبعي في تنمية مهارات حل المشکلات.
نتائج الدراسة: کشفت الدراسة الميدانية عن النتائج التالية:
1-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسيين القبلي والبعدي في کل بُعد من أبعاد مقياس مهارات حل المشکلات والدرجة الکلية للمقياس لصالح القياس البعدي.
2-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية ودرجات أفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي في کل بُعد من أبعاد مقياس مهارات حل المشکلات لصالح  المجموعة التجريبية.
3-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسيين القبلي والبعدي في کل بُعد من أبعاد مقياس أعراض ما بعد الطلاق المبکر والدرجة الکلية للمقياس لصالح القياس البعدي.
4-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية ودرجات أفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي في کل بُعد من أبعاد مقياس أعراض ما بعد الطلاق المبکر لصالح القياس المجموعة التجريبية.
5-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسيين البعدي والتتبعي في کل بُعد من أبعاد مقياس مهارات حل المشکلات والدرجة الکلية للمقياس.
6-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسيين البعدي والتتبعي في کل بُعد من أبعاد مقياس أعراض ما بعد الطلاق المبکر والدرجة الکلية للمقياس.
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
Study purpose:
Preparing a guiding (heuristic) program to develop the problems solving skills – detecting how long the effect of the program after the post and follow application in developing the problems solving skills.
Study results:
The field study showed that:
1-           There are differences with a statistically significance among the average scores members of the experimental group in the pre and post measurement in all dimensions of the criteria of problem solving skills and the whole degree of the criteria for the benefit of post measurement.
2-           There are differences with a statistically significance among the average scores members of the experimental group and the scores of the control group in the post measurement in all dimensions of the criteria of problem solving skills for the benefit of the experimental group.
3-           There are differences with a statistically significance among the average scores members of the experimental group in the pre and post measurement in all dimensions of the criteria of the post symptoms of early divorce and the whole degree of the criteria for the benefit of post measurement.
4-           There are differences with a statistically significance among the average scores members of the experimental group and the scores of the control group in the post measurement in all dimensions of the criteria of post symptoms of early divorce for the benefit of the measurement of the experimental group.
5-           There are differences with a statistically significance among the average scores members of the experimental group in the post and iterative measurement in all dimensions of the criteria of problem solving skills and the whole degree of the criteria.
6-           There are differences with a statistically significance among the average scores members of the experimental group in the post and iterative measurement in all dimensions of the criteria of post symptoms of early divorce and the whole degree of the criteria.

الموضوعات الرئيسية