التطرف الفکري من وجهة نظر طلاب المرحلة الثانوية بمدينة مکة المکرمة - دراسة نفسية للمظاهر والأسباب (دراسة ميدانية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

المستخلص باللغة العربية
عنوان البحث:التطرف الفکري من وجهة نظر طلاب المرحلة الثانوية بمدينة مکة المکرمة دراسة نفسية للمظاهر والأسباب (دراسة ميدانية)
اسم الباحث:على عبدالله على حديدان الزهراني.                            
محور البحث : التطرف رکائزه وأخطاره على الفرد والمجتمع
أهداف البحث:يهدف البحث الحالي إلى التعرف على أسباب ومظاهر التطرف الفکري لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة مکة المکرمة، من خلال التعرف على:المقصود بالتطرف الفکري، أهم أسباب ومظاهره التطرف الفکري، الاثار النفسية لظاهرة التطرف الفکري على المجتمع السعودي، دور المدرسة الثانوية في مواجهة مظاهر التطرف الفکري في المجالات المختلفة: الاجتماعية، والاقتصادية، الدينية، الأکاديمية، النفسية.
منهج البحث : استخدم البحث الحالي: المنهج الوصفي.                    
 أداة البحث استخدم الباحث أداة الاستبانة.
عينة البحث: تکونت عينة البحث من (120) طالب بالمرحلة الثانوية بمدينة مکة المکرمة.
نتائج البحث: توصل البحث إلى:

جاءت نتائج الدراسة المتعلقة بالمحور الأول الخاص" بالأسباب الاجتماعية للتطرف الفکري" بمتوسط عام بلغ (3.90)، مما يشير إلى تحققه بدرجة کبيرة.
جاءت نتائج الدراسة المتعلقة بالمحور الثاني الخاص ـ" بالأسباب الاقتصادية للتطرف الفکري" بمتوسط عام بلغ (3.902) ، مما يشير إلى توفرها بدرجة موافقة کبيرة.
جاءت نتائج الدراسة المتعلقة بالمحور الثالث الخاص ـ"بالأسباب الدينية للتطرف الفکري" بمتوسط عام بلغ (3.95) ، مما يشير إلى توفرها بدرجة موافقة کبيرة.
جاءت نتائج الدراسة المتعلقة بالمحور الرابع الخاص " بالأسباب الأکاديمية للتطرف الفکري" بمتوسط عام بلغ (3.87) ، مما يشير إلى توفرها بدرجة موافقة کبيرة.
جاءت نتائج الدراسة المتعلقة بالمحور الخامس الخاص ـ"بالأسباب النفسية للتطرف الفکري" بمتوسط عام بلغ (4.00) ، مما يشير إلى توفرها بدرجة موافقة کبيرة.
توجد فروق دالة إحصائيا بين درجات استجابات أفراد العينة حول "الأسباب الاقتصادية التطرف الفکري لدى طلاب المرحلة الثانوية بمکة المکرمة " حسب متغير نوع المدرسة .
عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين درجات استجابات أفراد العينة حول "أسباب التطرف الفکري لدى طلاب المرحلة الثانوية"، وذلک حسب متغير عدد أفراد الأسرة".
توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول " الأسباب الاجتماعية التطرف الفکري " والأسباب الاقتصادية ، والأسباب الدينية عند مستوي ، والأسباب الأکاديمية عند مستوى دلالة (0.001)، والأسباب النفسية ترجع تعزى لمتغير (المستوى التعليمي).
توجد فروق داله احصائياً بين متوسطات درجات حول الأسباب الاجتماعية للتطرف الفکري بين المستوي التعليمي الأول بمتوسط ( 46.78) والثاني بمتوسط حسابي(41.05) وکانت لصالح المستوي التعليمي الأول ،وکذلک توجد فروق داله احصائياً بين متوسطات درجات المستوي التعليمي الأول بمتوسط ( 46.78) والثالث بمتوسط حسابي(41.36) وکانت لصالح المستوي التعليمي الأول فهو الأعلى متوسط حسابي.
توجد فروق داله احصائياً بين متوسطات درجات حول الأسباب الاقتصادية للتطرف الفکري بين المستوي التعليمي الأول بمتوسط (41.72) والثالث بمتوسط حسابي(36.47) وکانت لصالح المستوي التعليمي الأول فهو الأعلى متوسط.
توجد فروق داله احصائياً بين متوسطات درجات حول الأسباب الدينية للتطرف الفکري بين المستوي التعليمي الأول بمتوسط (33.92) والثاني بمتوسط حسابي(30.92) وکانت لصالح المستوي التعليمي الأول فهو الأعلى متوسط. وکذلک توجد فروق داله احصائياً بين متوسطات درجات بين المستوي التعليمي الأول بمتوسط (33.92) والثالث بمتوسط حسابي(30.38) وکانت لصالح المستوي التعليمي الأول فهو الأعلى متوسط .
توجد فروق داله احصائياً بين متوسطات درجات حول الأسباب الأکاديمية للتطرف الفکري بين المستوي التعليمي الأول بمتوسط (29.10) والثاني بمتوسط حسابي(26.31) وکانت لصالح المستوي التعليمي الأول فهو الأعلى متوسط. وکذلک توجد فروق داله احصائياً بين متوسطات درجات بين المستوي التعليمي الأول بمتوسط (29.10) والثالث بمتوسط حسابي(26.17) وکانت لصالح المستوي التعليمي الأول فهو الأعلى متوسط.
توجد فروق داله احصائياً بين متوسطات درجات حول الأسباب النفسية للتطرف الفکري بين المستوي التعليمي الأول بمتوسط (25.25) والثالث بمتوسط حسابي(22.87) وکانت لصالح المستوي التعليمي الأول.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ) 0.05) بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول " أسباب التطرف الفکري " تعزى لمتغير (لمستوى تعليم الوالد).

توصيات البحث : يوصي البحث بما يلي:
  (1)العمل على نشر الوسطية والاعتدال للعقيدة الاسلامية وتطبيقها عملياً.
  (2)تضمين مقررات إلزامية بجميع المراحل الدراسية تهتم بمحاربة التفکير الضال ومحاربة الغلو والتطرف.
  (3)سد حاجات الطلاب العلمية والعملية لتجفيف منابع الغلو والتطرف.
  (4)تعزيز السلوک الأمني الصحيح، ودعوة التلاميذ إلى الحفاظ على أمن الوطن، ومقدراته، ومکتسباته.
  (5)نشر روح المحبة والتعاون بين الطلاب، وتحذيرهم من الاختلافات التي تسبب الفرقة. 
Abstract
Search Title: intellectual extremism from the viewpoint of secondary school students in the city of Mecca to study the psychological aspects and the reasons (Case Study(
Researcher Name:Ali Abdullah Al-Zahrani on Hadidan.    Axis Search: extremism pillars and risks for the individual and society                                       
Research Objectives:The current research aims at identifying the causes and manifestations of ideological extremism among secondary school students in the city of Mecca, through the identification of: the meaning of extremism intellectual, the most important causes and manifestations of ideological extremism, the psychological effects of the phenomenon of ideological extremism on Saudi society, the role of high school in the face aspects of intellectual extremism in various areas: social, economic, religious, academic, psychological.
Research Methodology: Use Current Search: descriptive approach   Search Tool: The researcher used the questionnaire tool.    The research sample: The research sample consisted of 120 high school student in Mecca.
Search results: The research found:

The results of the study on the first axis special "social reasons ideological extremism" an average year amounted to (3.90), which refers to achieve significantly.
The results of the study on the second axis private "economic reasons ideological extremism" an average year amounted to (3.902), indicating a large extent provided consent.

3. The results of the study on the private "religious reasons ideological extremism" average in the third axis was (3.95), suggesting a large extent provided consent.

4. The results of the study on the fourth axis special "academic reasons ideological extremism" an average year amounted to (3.87), suggesting a large extent provided consent.
5. The results of the study on the fifth axis special "psychological reasons ideological extremism" an average year amounted to (4.00), suggesting a large extent provided consent.
6. There are significant differences between the scores of respondents responses about "ideological extremism among secondary school students in Makkah" by school type variable economic reasons.
7. lack of statistically significant differences between the scores of respondents responses on "the causes of intellectual extremism among secondary school students," according to a variable number of family members. "
 There are statistically significant differences at the level (0.05) between the averages of respondents responses on "extremism, ideological and social reasons" and economic reasons, religious reasons at the level, and academic reasons at the level (0.001), and psychological reasons due to the variable (educational level ).
 There are significant differences between the mean scores on the social causes of extremism intellectual among the first educational level average (46.78) and the second with a mean (41.05) and was in favor of the first educational level, as well as no statistically significant between the mean scores of the first educational level, with an average difference (46.78) and third an arithmetic mean (41.36) and was in favor of the first educational level, it is the arithmetic average.
There are significant differences between the mean scores on the economic causes of extremism intellectual among the first educational level average (41.72) and third arithmetic average (36.47) and was in favor of the first educational level is the highest average.
There are significant differences between the mean scores on the religious causes of extremism intellectual among the first educational level average (33.92) and the second with a mean (30.92) and was in favor of the first educational level is the highest average. There are also significant differences between the mean scores between the first educational level average (33.92) and third arithmetic average (30.38) and was in favor of the first educational level is the highest average.
 There are significant differences between the mean scores on the academic reasons for the radicalization of the intellectual among the first educational level average (29.10) and the second with a mean (26.31) and was in favor of the first educational level is the highest average. There are also significant differences between the mean scores between the first educational level average (29.10) and third arithmetic average (26.17) and was in favor of the first educational level is the highest average.
 There are significant differences between the mean scores on the psychological causes of extremism intellectual among the first educational level average (25.25) and third arithmetic average (22.87) and was in favor of the first level of education.
 There were no statistically significant differences at the level of significance) 0.05) between the averages of respondents responses on "the causes of intellectual extremism," due to the variable (the level of education of the parent(