فاعلية برنامج لإثراء المَهارات الحَياتية لتحسين السلوک التوافقي لدى المتأخرين عقليًّا القابلين للتعلم (دراسة تجريبية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس - کلية البنات - جامعة عين شمس

المستخلص

الملخص:
يهدف هذا البحث إلى الکشف عن فعالية برنامج لتنمية المهارات الحياتية للمتأخرين عقليًّا القابلين للتعلم لتحسين السلوک التوافقي لديهم مع البيئة المحيطة بهم، وذلک من خلال عينة مکونة من (10) أطفال، وزعوا بالتساوي إلى مجموعتين متکافئتين في العمر الزمني ونسبة الذکاء والمستوى الثقافي الاجتماعي؛ إحداهما تجريبية والثانية ضابطة، حتَّى نتأکد من أن نتائج البرنامج ترجع إلى أثر البرنامج في تحسين مستوى السلوک التوافقي وليس إلى أي عوامل أخرى دخيلة. وفي سبيل تحقيق هذا الهدف تم جمع المعلومات عن أهم السلوکيات المشکّلة من خلال قائمة أجاب عنها القائمون برعاية الأطفال من المدرسات والأمهات.
وتکون البرنامج من (26) جلسة، ومدة کل جلسة (30) دقيقة، احتوت جلسات البرنامج على بعض الأنشطة التي اعتمدت على أسلوب التعزيز لمساعدة الطفل المتأخر عقليا  ليستعيد مستوى توافقه المطلوب مع البيئة المحيطة به. وتشير النتائج إلى أن هناک تحسنًا في القياس البَعدي لدى المجموعة التجريبية على مقياس السلوک التوافقي؛ حيث انخفض سلوک العنف والتدمير والسلوک المضاد للمجتمع، ولم توجد فروق دالة في القياس التتبعي، مَا يدل على استمرار التحسن بعد نهاية البرنامج بشهرين، وکذلک وجدتْ فروق دالة إحصائيًّا بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة بعد نهاية البرنامج لصالح المجموعة التجريبية على مقياس السلوک التوافقي، مما يُؤکد فاعلية البرنامج.
وقد نوقشت النتائج في ضوء الدلالات النظرية والتطبيقية لنتائج الدراسة ومدى اتساقها مع الدراسات السابقة في المجال.
Effectiveness of the program to develop the life skills to improve the adjustment behavior of retarded who are able to learn.
Summary:
This research aims to reveal the effectiveness of the program to develop the life skills of the mental  retardation consenting to learn to improve adjustment behavior they have with their environment, and through the comparison of 10 children, and distributed evenly into two unequal in chronological age and, IQ and social and cultural level; one pilot and a second officer, so make sure that the results of the program due to the impact of the program in improving the level of adjustment behavior and not to any other extraneous factors. In order to achieve this objective information collected about the most important problem behaviors through questioner which answered by the care of children of female teachers and mothers.
The program consisted of (26) hearing, and the duration of each session (30 minutes), contained the activities of the program on some of the activities that have been adopted on the boosters to help him regain the level of style to the required compatibility with the surrounding environment. The results indicate that there is an improvement in dimensional measurement with the experimental group on a scale adjustment behavior; as it fell behavior of violence, destruction and conduct anti-community. There was no significant difference in the measurement iterative, indicating continued improvement after the end of the program two months, and also found statistically significant differences between the the experimental group and the control group after the end of the program for the experimental group on a scale adjustment behavior, confirming the effectiveness of the program.