التعليم في برقة إبان الاحتلال الايطالي (1911 ـ 1943 )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التاريخ - کلية البنات - جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص البحث
کان التعليم الديني اکثر التعليم انتشارا في عهد الدولة العثمانية ، ويضم الکتاتيب والزوايا الدينية التي تدرس القرآن الکريم واصول الدين واللغة العربية ومع وقعوع ليبيا تحت سيطرة الاحتلال الايطالى وتقسيمها الى حکومتين منفصلتين واحدة في برقة والثانية في طرابلس تحت اشراف حاکم لکل  ولاية من هنا بدأت ملامح السياسة التعليمية في الظهور ، وبشکل واضح فبدأت الحرکة العلمية  في التراجع واقفلت المدارس ابوابها ، واغلت الزوايا الدينية وتم الاستيلاء على اراضيها الموقوفة .
     اتبعت الحکومة الايطالية  في الفترة ما بين 1911 ـ 1917 سياسة طلينة الثقافة والتعليم ، واتخذت السلطات الايطالية المحتلة بعض الاجراءات التعليمية فى بداية عام  1912م منها تقييد التلاميذ بالمدارس فى المناطق التى تم احتلالها حتى يوم 12/2/1912 ، واستخدام المعلمين الايطاليين و بعض رجال الحرب من الضباط و ضباط الصف في التدريس و تبعية التعليم في ليبيا الى وزارة المستعمرات الايطالية في روما ، جاء اول قانون لتنظيم  المدارس في برقه و طرابلس سنة 1914 في عهد بيرتوليني (Bertlini) (وزير المستعمرات في الفترة من 20 نوفمبر 1912 الي 19 مارس 1914) وبين ان تعليم المواطنين و الرعايا الايطاليين يمکن ان يتم بناءاً علي قرار يصدر بموجب مرسوم وزاري من وزارة المستعمرات بالاتفاق مع الوالي ، وکان الترکيز في عهد بيرتوليني على المدارس العربية الايطالية التي عملت على طمس الهوية والدين .
 
       مع بداية الحرب العالمية الاولى 1914-1917  حاولت ايطاليا التخفيف من حدة الضغط السياسي والهجومى عليها من قبل الليبيين فاعترفت بالامارة السنوسية ببرقة وبالجمهورية الطرابلسية ، واصدرت قانونان 1919  اکدوا فيه على حرية التعليم الخاص ، وتوفير تعليم ابتدائي الزامى محدود لليبيين واستخدام اللغة العربية فى التعليم بالمدراس الابتدائية والثانوية ، مع تعليم اللغة الايطالية فى جميع الصفوف ، وابتعاد مقررات المناهج الدراسية عــن ما يسئ للعقيدة الاسلامية .
      بعد استيلاء الحزب الفاشستى على الحکم فى أکتوبر 1922 بقيادة بينتوموسولينـى اتجهت انظار الفاشيين إلى ليبيا لجعلها مستعمرة إيطالية بکل ما تحملة الکلمة من معنى ، فاتبعوا أسلوب الشدة والإبادة ، والقمع الفکرى والثقافى ، والقضاء على الهوية؛ فالغى الفاشيين جميع الاتفاقيات المعقودة مع الليبين فى برقة وحل البرلمان البرقاوى فى مارس 1923م ، وصدر فيما بعد مرسوم ملکى فى 21 يونية عام 1928م تحت رقم 1698 ، الذى الغى المدراس الحکومية القائمة واعطى هذا المرسوم الطابع الفاشستى للنظام التعليمى الخاص بالليبيين من خلال طلينة المکان بالقوة بجعل دراسة اللغة الإيطالية أجبارى فى جميع سنوات الدراسة  ولمدة ثلاث ساعات من أجمالى الست ساعات فى المرحلة الابتدائية ، أما المرحلة العليا فتدرس اللغة الإيطالية أربع ساعات والعربية ساعاتان .
      اما فيما يخص التعليم الديني في العهد الايطالي فإنه تمثل في الکتاتيب والزوايا السنوسية ، والمساجد وبعض المدراس والمعاهد ، وکانت السياسة الإيطالية تجاه هذا التعليم  تسير فى خطين متوازيين ، الاول احترام وحماية المؤسسات الإسلامية القانونية والدينية ، والثانى اقرار اصلاحات لدمج هذه المرافق الأجتماعية (الکتاتيب) لخدمة السياسة الإيطالية ، فجاءت وجهة نظر بيرتولينى في القانون التنظيمى لمدارس طرابلس وبرقة سنة 1914 ، بأن تحتفظ المدارس القرآنية بنظامها الحالى ،اما رودولفو ميکاکى فرأى تحديث المدارس الدينية  فصدر المرسوم الملکى رقم 250 عام 1915  للسيطرة على الکتاتيب والمدراس القرآنية بشکل مباشر کصرف المکافأت المالية للفقهاء من الأوقاف ومن خزينة الدولة ، وخضوعها لرقابة المفتشين   الايطاليين .
اتسمت السياسة الايطالية بشکل عام بالعنصرية التي حاولت جاهدة تطبيق التعاليم الايطالية ، الا ان هذه السياسة لاقت رفضا کبيرا من السکان وادت الى القضاء الکامل على اي نوع من التعليم في البلاد مما کان له اثار سلبية على تطور المجتمع .
 
 
 
 
 
Summary of The Research
The religious education was the most widespread education in the era of the Ottoman Empire, and it included old schools for teaching  Holy Qur’an and small mosques that teach the Holy Qur’an and the fundamental rules of religion and Arabic language. With the fall of Libya under the control of the Italian occupation and its division into two separate governments one in Barqa and the second in Tripoli under the supervision of the governor of each state, from here the features of educational policy began to emerge clearly. The scientific movement began to decline and the schools were closed and the small mosques were closed also  and their lands were seized.
 Between 1911 and 1917, the Italian government followed the policy of Italianizing culture and education, as the Italian authorities took some educational measures at the beginning of 1912 AD, including the restriction of schoolchildren in the occupied areas until 12/2/1912, assigning the task of teaching to Italian teachers and some warlords of officers and noncommissioned officers, and the subordination of education in Libya to the Italian Colonial Ministry in Rome. The first law to organize schools in Barqa and Tripoli was issued in 1914 in the era of Bertlini (minister of colonies from 20 November 1912 to 19 March 1914). This law stated that the education of Italian citizens and subjects can be carried out by virtue of a decision issued by a ministerial decree from the Ministry of Colonies in agreement with the governor. During Bertlini’s era, the focus was on Italian-Arab schools that worked to obliterate identity and religion.
With the beginning of World War I (1914-1917), Italy tried to ease the political and offensive pressure on it by the Libyans, by acknowledging  the existence of  Sinusian principality of Barqa and the Republic of Tripoli,  issuing the 1919 law in which it affirmed the freedom of private education, providing the compulsory primary education for Libyans and using the Arabic language in primary and secondary school education, and  teaching the Italian language in all grades, and staying away from what is harmful to the Islamic doctrine in curriculum.
After the seizure of power by the fascist party in October 1922, led by Bento Mussolini, the Fascists turned to Libya to make it an Italian colony in every sense of the word. They practiced cruelty and extermination, they also practiced intellectual and cultural repression, and they worked on the elimination of identity. The Fascists abolished all the agreements signed with the Libyans in Barqa and dissolved Barqawi's parliament in March 1923AD. A royal decree was issued on 21 June 1928 under No. 1698 abolishing existing public schools. This decree gave the fascist character to the educational system of the Libyans through Italianizing the place by force by making the study of the Italian language mandatory in all grades and for three hours of a total of six hours in the primary stage and making the study of the Italian language for four hours and the Arabic language for two hours in the secondary school.
As for the religious education in the Italian era, it is represented in the old schools for teaching  Holy Qur’an and small Sinusian mosques, mosques and some schools and institutes. The Italian policy towards this education has been in two parallel lines: the first was to respect and protect the Islamic legal and religious institutions, and the second was to approve reforms to integrate these social facilities (old schools for teaching Holy Qur’an) to serve the Italian policy. Bertlini's view of the organizational law of the schools of Tripoli and Barqa in 1914 was that the Qur’anic schools would keep their current system. On the other hand, Rodolfo Mikaki saw that the religious schools must be developed and so the Royal Decree No. 250 of 1915 was issued to directly control old schools for teaching Holy Qur’an and Qur’anic schools,  through giving financial rewards to the scholars from the Endowments and from the treasury of the state and imposing the supervision on them by the Italian inspectors.
The Italian policy in general was characterized by racism which tried hard to apply Italian teachings, however, these policies have been rejected by the population and led to the total elimination of any kind of education in the country, which has had negative effects on the development of society.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية