يتحدث البحث عن النزعة التأمليّة في شعر حکّام الجاهليّة، مؤکداً الارتباط الوثيق بين التّأمّل والشعر والتحکيم عندهم، فالشعر من أرقى الفنون الإنسانية وأعمقها؛ لأنه ينبع من الحياة الإنسانية نفسها، ويقوم على صدق التجربة الذاتية، والمعاناة الشخصية، والشاعر القاضي حمّل شعره ثمرة تفکيره وتأمله، وبثّ أفکاره وآراءه ونظرته للکون والطبيعة وحياة الإنسان ومصيره ومأساته وقلقه الوجودي، وفنائه المحتم، وأظهر الشاعر ذلک من خلال فنه وما فيه من أدوات التعبير المختلفة من ألفاظ وخيال وصور فنية. وقد بدأ البحث بمقدمات نظرية، وضّح فيها معنى التأمل لغة واصطلاحا، وعّرف بالحکّام الشعراء، ثم وقف عند بواعث التأمل عندهم، فکان من أهمها الخبرة في الحياة والتجربة الغنية فيها، والاطلاع على أحوال الناس وشؤونهم، والتکوين النفسي، والروح الدينية عند بعضهم. ثم جاءت الدراسة التطبيقية لتقف عند موضوعات التأمّل في شعر الحکّام وأهم سماته، فکان من أبرزها التأمّل في الطبيعة والکون، والتأمل في أحوال الإنسان وسلوکه الاجتماعي، والتأمّل في الحياة والموت، والزمان وتصاريفه. وتبيّن أن التأمل کان سمة إنسانية بارزة عند معظم الشعراء الحکّام، ولکنها اختلفت من شاعر إلى آخر کثرة وقلة ومضمونًا وأسلوبًا، إلا أنّهم في النهاية يسعون جميعاً وراء الحقائق، لإدراکها وإثباتها، والاستفادة منها للتوازن النفسي والسمو الروحي، ولتغيير ثقافة المجتمع والارتقاء بها.
The current paper talks about the contemplative tendency in the poetry of the pre-Islamic judges, confirming the strong link between meditation, poetry and arbitration among them. As poetry is one of the finest and deepest human arts; it grows from the same human life, and is based on the sincerity of the subjective experience and the personal suffering. The poetry of the judge poet included his thinking and contemplating, in addition to his view of the universe, the nature and the human life, and his destiny, tragedy, existential anxiety and inevitable demise. The poet showed these elements through his art and the various expression tools, including words, imagination and artistic images contained in this art. The research began with theoretical introductions, clarifying the linguistic and idiomatic definitions of the meditation, then it focused on its reasons among the judge poets, so the most important were the deep experience in life, the comprehend of the people situations and their affairs, the psychological composition of the poets and the religious soul of some of them. While the applied study dealt with meditation topics in the judges ‘poetry and their analysis. The most prominent of them were meditation on the nature, the universe, the human situations and his social behaviour, the life, the death and the time and its calamities.Furthermore, it was noticed that the meditation was a prominent human feature of most judge poets, but it differed from one poet to another related to the abundance, the lack, the content and the style. However, all of them sought the truths, to realize and prove them, to benefit from them for the psychological balance and the spiritual transcendence and to change the culture of the society and improve it.
موضوع هذا البحث هو: دور الروابط الشرطية في اتساق النص القرآني: جزء تبارک نموذجا، وهو يبدأ بمداخل تعريفية يعرض فيها لمفهوم اتساق النص وأدواته ومفهوم الارتباط والربط ثم يتناول الروابط الشرطية عند النحويين العرب، ثم يتناول الدور الذي تسهم به الروابط الشرطية في اتساق النص القرآني في جزء تبارک، وذلک من خلال المنهج الوصفي، ثم تأتي خاتمة البحث-وفيها أهم النتائج-ثم قائمة المصادر والمراجع.
This research deals with the role of conditional conjunctions in the cohesion of the Quranic text with particular emphasis on Juz' Tabarak. It begins with an introduction, which presents definitions of text cohesion, cohesive devices, and coherence and cohesion. Then it deals with conditional conjunctions as discussed by Arab grammarians and the role of conditional conjunctions in the cohesion of the Quranic text in Juz' Tabarak. The research concludes with a discussion of the most important findings of the research, followed by a list of references.
اول البحث سمات الرواية السياسية من خلال رواية وغابت الشمس ولم يظهر القمر لإحسان عبد القدوس ، ويعتمد الجانب السياسي على تناول کيف تقاطعت بعض أحداث الرواية مع أحداث الواقع وحرص الروائي على أن يقدم بعض الأحداث الحقيقية التي يعرفها القارئ ، وکذلک تشابه الشخصيات مع شخصيات حقيقية ، کما تناول البحث وضوح رأي الأديب في تحليلاته السياسية وحرصه على إقناع القارئ بوجهة نظره .أما الجانب الفني فيتناول دور الراوي وقد لعب وظائف جوهرية،وکذلک اللغة وطرق تقديم الشخصيات من خلال الوصف والسرد والحوار أحيانا ، کما يتناول الزمن من خلال اداتي الاسترجاع ، والاستباق ، وايضا الوقفات التحليلية کما تناول البحث المکان فتوقف عند مکانين قد صنعا مفارقة في الرواية حيث بدأت الرواية بأحدهما وانتهت بالثاني .وقد خلص البحث في النهاية إلى أن کثيرا من الروايات السياسية تقع في فخ المباشرة ووضوح رأي الأديب وذلک لغلبة الرأي السياسي وإلحاحه على الظهور ، وأن ما تتميز به الرواية السياسية بعض التحليلات السياسية التي لا يحب الکاتب أن يکتبها بشکل مباشر في مقال وکأن القارئ والأديب قد اتفقا معا على هذا الشکل الروائي لتقديم التحليلات السياسية .
The research takes on the traits of the political novel through the novel “The Sun Went Down and the Moon Would not appear” by Ihsan Abdel Quddous and the political side depends on how some events of the novel intersected with real events. The novelist made sure to present some real events that the reader knows; moreover, how the characters are similar to real characters. The research also takes on the novelist’s clear opinion in his political analysis and making sure that the reader is convinced with his point of view. The technical side, however, highlights the role of the narrator and how he plays an essential role; in addition to language and the representation of characters through describing, narration and sometimes conversation. In addition, the narrator takes on time through the tools of recalling, anticipation, and analytical pauses. The research also takes on place as it looks at two places that create a paradox in the novel since the novel starts with one and ends with the other. The research concluded that many political novels fall in the trap of having a very clear opinion; this is due to the prevalence of political opinion and its urgency to appear. What distinguishes the political novel is some political analysis, which the writer does not like to write directly in an article, as if the reader and writer have agreed on this narrative form to present political analysis.
أقدمت على کتابة هذه الدراسة التى تحمل عنوان: السيرة الذاتية قراءة ثقافية (رواية هالة البدرى مطر على بغداد .. نموذجا)؛ لأن النسوية وقضايا المرأة کانت مجال اهتمامى المبکر منذ التحاقى بالجامعة، وبدايتى مع أبحاثى العلمية والاجتماعية وتکوينى الفکرى. قسمت الدراسة إلى محورين: المحور الأول نظرى وجاء بعنوان ( تأطيرات نظرية ) تناولت فيه عدة نقاط أهمها : فن السيرة الذاتية لکن سؤالا ملحا يطاردنى ، کلما قرأت نموذجا ناجحا للسيرة الذاتية ؛ متى تکون عملا أدبيا يندرج فى روائع الإبداع ، ومتى تفتقد شرط الأدبية وجوهرها ؟ وهل هذا النص ينتمى إلى السيرة الذاتية؟ أم لا ينتمى إليها ؟ وأخذت على عاتقى الإجابة على هذا السؤال ووضع ميثاق للسيرة الذاتية استعنت فيه ببعض المراجع المؤسسة لهذا المصطلح و کان بمثابة القاعدة المؤسسة للفن، والتى اخترت على أساسها النموذج المختار تحت طائلة التطبيق فى هذا البحث. وأخيرا حددت تأطيرات منهجية القراءة الثقافية. أما المحور الثانى فهو مخصص للتطبيق: وتناولت رواية هالة البدرى مطر على بغداد وتحدثت فيه عن قناع السيرة الذاتية والثقف الثقافى للأنثى.
I started writing this study entitled "Autobiography: A Cultural Reading (Hala El-Badry's Novel Matar Ala Baghdad (Rain on Baghdad): A Model", since feminism and women issues have been my early areas of interest since I joined the university, the beginning of my scientific and cultural researches and my intellectual makeup. This study is divided into two axes: The first axis is theoretical entitled "Theoretical Framing" in which I addressed many points, the most important of which are: The art of autobiography. However, I have been haunted by a very persistent question: The more I read a successful model of autobiography, the more I ask myself: When can it be a literary work included in masterpieces and when does it lack the condition and essence of literariness? Does this text belong to autobiography, or not? I took upon myself the responsibility to answer this question and put a kind of pact for autobiographies in which I sought some references that establish this concept. It is like founding basis of art upon which I have chosen the elected model that will be applied in this research. Finally, I determined the methodological framing of the cultural reading. The second axis is devoted to application: I have tackled Hala El-Badry's novel (Rain on Baghdad) and talked about the mask of autobiography and the female cultural ceiling.
يعنى هذا البحث بدراسة التقنية التبادلية فى شعر أحمد سويلم. هذه التقنية تشتمل على فکرتين يتولاها مبحثان هما: المبحث الأول: التبادل الضمائري، والمبحث الثاني: التبادل الزمني . المبحث الأول : التبادل الضمائري فقد کان له حضور بارز فى شعر أحمد سويلم ، فقصائده مزاج بين صوته الذي يمثل (ضمير المتکلم) يوظفه الشاعر عندما يتحدث عن نفسه ، وصوت آخر يُغيِّب فيه نفسه وکأنه صوت آخر يختلقه (ضمير الغائب) يوظفه الشاعر عندما يريد أن يبوح بأسراره ويريد أن يشارکه فيها المتلقي ، والصوت الثالث (ضمير المخاطب) هو المحبوب الذي يتحدث إليه وهو وطنه ، کما وظف التبادل الزمنى فى قصائده ، حيث يبدأ بالحديث بصيغة الماضي ؛ ليعبر عن الحدث ويؤکده ، ثم يعدل عنه إلى الحاضر ؛ ليؤکد استمرارية الحدث وقد يعدل عنه إلى المستقبل ؛ ليتمنى زوال المشکلة أو التنبؤ ببعض الأشياء المستقبلية ، ثم يعدل عنه إلى زمن آخر .فالخروج عن المألوف هو سر جمال القصيدة التى يجب ألا تسير على وتيرة واحدة حتى لا تصبح قالبًا نمطيًّا يؤدي إلى ملل المتلقى.
This research paper is a study of reciprocal technique in Ahmed Swelam's poetry. This technique highlights two concepts: conscience exchange, and temporal exchange. The conscience exchange had a prominent presence in the poetry of Ahmed Swelam. His poems vary between his voice that represents (the conscience of the speaker), which the poet employs when he talks about himself. Another voice in which he absents himself as if it is another voice that creates him (the conscience of the absent), the poet employs when he wants to reveal his secrets and wants it to be shared by the recipient. The third voice (the conscience of the addressee) is the beloved to whom he speaks and it is his homeland. He also used the time exchange in his poems, as he begins to speak in the form of the past to express and confirm the event, then to amend it to the present, to confirm the continuity of the event and change it to the future; to wish that the problem will be removed or that some future things will be removed, then it will be removed from it until another time. Departing from the ordinary is the secret of the beauty of the poem, which must not go at the same pace in order not to become a stereotype that leads to the boredom of the recipient.
من التقنيات الشعرية التي وظفها شعراء المديح قديما، لکنها لم تحظَ بعناية کبيرة من الباحثين، أسلوب التمثيل الأنثوي بالزواج المقدس (sacred marriage) للعلاقة بين الخلافة والخليفة. و"الزواج المقدس" مصطلح کان أول من أشار إليه في تحليل شعر المديح إشارة سريعة جدا الباحث في التراث العربي ستيفين سبيرل، غير أنه ظل مصطلحا يفتقر إلى النصوص الشعرية، فکل الدراسات السابقة ابتداءً من دراسة سبيرل لم تورد إلا نصا شعريا واحدا لدراسة هذه التقنية. وکان هذا تحديا واجهنا في دراستنا هذه، فاستطعنا - بوضع منهجية علمية واتباعها - التغلب على هذا التحدي والوصول إلى عدد لا بأس به من النصوص الشعرية التي وظفت أسلوب التمثيل بالزواج المقدس للخلافة والخليفة. ومن ثم، فإن الدراسة تدرس نصوصا لم يسبق أن تناولها الباحثون للکشف عن تمثيل الزواج المقدس فيها، کما انتهت إلى نتائج علمية تختلف عما وصل إليه الباحثون السابقون وتفتح آفاقا بحثية جديدة. انقسمت الدراسة في سبيل ذلک إلى تمهيد وقسم للحديث عن الدراسات السابقة وما يميز الدراسة الحالية، وقسم تطبيقي يحلل النصوص الشعرية بعد تصنيفها إلى قسمين: الزواج المقدس طوعا والزواج المقدس کرها، ثم خاتمة بأهم النتائج.
One of the poetic techniques, which poets have employed in their panegyric poetry and have not attracted scholars’ considerable attention, is to represent the relation between caliphs and authority by a sacred marriage. The first scholar mentioning sacred marriage in brief when studying Arabic panegyric poetry is Stefan Sperl. However, all previous studies have depended on one textual example. This has been a challenge we have faced. We have defeated this challenge by following some methodological criteria. Therefore, this study analyzes textual poems that have not been examined to investigate the sacred marriage in them. This study also ends up with critical findings that may expand research horizons for other scholars. The study has been divided into an introduction, literature review and what special about this study, a practical section where the selected poems are analyzed and divided into two kinds: obligatory sacred marriage and voluntary sacred marriage, and a conclusion with the most significant findings.
يهدفُ البحثُ إلى تقديم قراءة ثقافية للسيرة الذاتية في (أشقّ البرقع أرى) للکاتبة السعودية (هدى الدغفق). وتعود أهميته إلى الکشف عن الدوافع التي تقف وراء تسجيل (الدغفق) تجربتها الذاتية والإنسانية، وروافد هذه التجربة، وفعليّ المجابهة والمکاشفة ضد ميراث القهر. يتوسّلُ البحثُ بمنهج القراءة الثقافية والتأويل الثقافي لأنساق الدوافع والروافد والمجابهة والمکاشفة. ومن ثَمَّ، يخلص البحثُ إلى أنَّ (الدغفق) قدّمت في هذا الکتاب صورة صادقة عن ثقافة المبدعة والمبدعة المثقفة، وأخرى حادة عن سوءات محيطها الاجتماعي والثقافي، وأنها خاضت في تجربتها الإبداعية حربًا وجودية؛ لأنها وقفت بذاتها وإرادتها خلف قلمها في جبهة، ووقفت المؤسسات على اختلافها في الجبهة الأخرى.
This research aims to provide a cultural reading of the autobiography as presented in "I Tear the Burqa to See" by the Saudi writer Huda Al-Daghfaq. The importance of the study lies in exploring the motives behind why Al-Daghfaq reveals her autobiography and human experience, the resources of such an experience, and the act confrontation and unmasing of the legacy of subjugation. The research follows a cultural reading and the cultural interpretation methodology to address the patterns of motives, sources, confrontation and exposure. Therefore, the research concludes that Al-Daghfaq presented in this book a true image of the culture of the creative person and the creative cultured person. She also presented a tough image of the evils of her surrounding milieu. Moreover, in her creative expereience she has fought an extintial battle as she had fought for her stance with her will and determination in one front, and she also fought forth against several institutions, on the other hand.
إن مسألة تحديد النوع الروائي يبدو غاية قي الأهمية - ليس فقط ذو قيمة تأملية- لکنه ذو خصائص تزيل غموضه وتجعله واضحًا لمن يتتبع أثره مع التأکيد على انفتاحها لکل ما حولها، وقد لخص (روجي کايلوا) هذا الأمر بقوله: " ليس للرواية قواعد، فکل شيء مسموح به فيها، وليس هناک أي فن (بويطيقي) يذکرها أو يسن لها قوانينها، إنها تنمو کعشب متوحش في أرض بوار " إلا أن هناک من اعترض على هذا التوجه ورأى أن الرواية لها قانونها الخاص وأسلوبها المميز وقواعدها المنظمة لها ، إلا أن هذا التوجه الذي ذهبت له جوليا کرستيفا في کتابها ( نص الرواية ) لا أميل له فالرواية هي فن منفتح ومتغير ومنها هذا النوع الروائي الجديد وهو الديستوبيا الذي له أثر واضح على عناصر البنية السردية ومنها الزمن.والزمن الديستوبيله دور واضح کبنية سردية ذات دلالة على الأحداث من خلال أنواع الزمن المقسم إلى بنيتين زمنيتين متصاحبتين هما: (البنية الزمنية الخارجية، والبنية الزمنية الداخلية) وبيان (زمن القصة) کزمن الرواية الفعلي الذي دارت داخله الأحداث محاولا إيجاد سبب الاختيار لهذه الحقبة ومدى ارتباطها بالزمن الواقعي المعيش للکاتب، ثم توضيح أثره على (النظام الزمني، أو بنية النظام السردي)، ودراسة هذا النظام تعود إلى مقارنة الأحداث المتواجدة في القصة وتواجد هذه الأحداث نفسها في السرد وما يتوالد عنها من علاقات متعددة، وأشهرها على الإطلاق هي (الاسترجاعي والاستباقي) محاولا إيجاد سبب اختيار کل منهما في الأعمال وأثرها على الأحداث، ثم توضيح (مدى المفارقة الزمنية) ومعها الوقفة والحذف بأنواعه (الصريحة والضمنية والافتراضية) ولجوء الکاتب الديستوبي لکل منهما ومدى أثرها في الحدث الديستوبي.
The issue of determining the narrative genre seems very important - not only of contemplative value - but it has properties that remove its ambiguity and make it clear to those who tracks its impact while emphasizing its openness to everything around it. (Roger Kailua) summarized this by saying: Something is permitted in it, and there is no any (Buitic) art that reminds it or enacts its laws, it grows like a wild grass in the land of Boar, "but there were those who objected to this approach and saw that the novel has its own law, distinctive style and rules for it, but this approach What Julia Krestieva went to in her book (Text of the Novel) is inclined to him. The novel is an open and changing art, including this new narrative genre, the dystopia, which has a clear impact on the elements of the narrative structure, including time.The dystopian time differs from natural time and this difference clarifies its role as a narrative structure with an indication of events through the types of time divided into two concomitant temporal structures.
يهدف البحث إلى معرفة مدى القيمة الفنية والنقدية لشرح الشنتمري لحماسة أبي تمام، من خلال منهج استقرائي تحليلي لمقارباته للشعر الحماسي، وفق مستوييه الموضوعي والجمالي، وخلص البحث إلى النتيجة العامة الآتية: إن شرح الشنتمري ليس شرحًا لغويًا تخصصيًا محضًا، أو صدى لما سبقه من شروح للحماسة التمامية، ولم يقتصر فيه على تفسير الشعر؛ بل سجل مآخذ فنية ونقدية کثيرة تطال عناصر الشعر من لفظ وترکيب ومعنى، وفي جانبيها اللغوي والجمالي، وتفرّد بنظرات فنية وأحکام نقدية، ولم يحتکم في ذلک کله إلى الذَّوق والانطباعيّة الصرفة، إنما إلى معايير مطردة لدى النقّاد القدماء لبيان قيمة النّص الشعري، مثبتًا أن لکلّ عنصر من عناصر الشعر مقاييسه الدّقيقة الخاصّة به، وهي في مجملها معايير تستهدف الوضوح والإصابة والتمام في المعاني الشعرية، إضافة إلى الجمالية أو المثالية المطلقة. وعلى هذا يمکننا القول إن شرح الشنتمري لحماسة أبي تمام يقف شاهدًا على صحة مقولة إن شرح الشعر تعاظم الاهتمام به حتى بلغ الذروة في القرنين الرابع والخامس الهجري، فصار فنًا من فنون الأدب.
The summary aims to find out the extent of the technical and monetary value of al-Shantmari's explanation of The Passion's enthusiasm, through an analytical introspective approach to his approaches to enthusiastic poetry, according to his objective and aesthetic levels, and the research concluded the following general conclusion: The explanation of Al-Shantmari is not a specialized linguistic explanation. It is a record of many artistic and critical shortcomings affecting the elements of poetry, such as the word, composition and meaning, and its linguistic and aesthetic aspects, and its uniqueness with artistic looks and critical judgments, and it has not been invoked in that regard. All to pure taste and impressionism, but to the constant standards of ancient critics to show the value of the poetic fresco, demonstrating that each element of poetry has its own subtle measures, all of which are aimed at clarity, injury and perfection in poetic meanings, as well as aesthetic or absolute idealism. As such, al-Shantmari's explanation of Abu Tammam's enthusiasm is a testament to the fact that the commentary on poetry increased interest in it until it reached its peak in the 4th and 5th centuries, becoming an art of literature.
يهدف هذا البحث إلى رصد الحروف الهجائية المفردة التي حکم عليها علماءُ النحو بالزيادة في الدرس النحوي، والوقوف عليها بجانب من التحليل والتفصيل؛ لبيان علة زيادتها ودلالتها النحوية المنشودة. ومراد الباحث بالحروف الزائدة هنا هي الحروف الأبجدية (الهجائية) في حالتها البسيطة المفردة، مثل: (الألف، الباء، الهاء، الواو...إلخ)؛ ولذلک لم يتطرق الباحث إلى حروف المعاني لکونها حروفًا مرکبة مثل: (مِن، عَن، ثُمَّ...إلخ). وقد تناول الباحث الحروف التي أجمع جمهورُ النحاة على الحکم بزيادتها، ولم يتناول الأحرف التي کانت زائدة في رأي بعض النحاة دون الجمهور (مثل ألف "بلى" في رأي الفراء). وقد رتب الباحث تناوله لهذه الحروف ترتيبًا ألفبائيًّا.
The present research aims at identifying the individual Arabic letters Arab grammarians see that they are augmented and analyzed them in detail in order to clarify the reasons behind such augment and its grammatical significance. However, It should be pointed out that the researcher means by the augmented letters (hurūf az ziyāda) those letters of the alphabet (alphabetical characters) in their separate form such as (alif, baa’, haa’, wāw, etc.). Therefore, he does not address the meaning particles such as (min, ‘an, Thumma, etc.) since they are combined letters. In particular, the researcher discusses the letters that the majority of the Arab grammarians unanimously see that they are augmented, rather than those letters that only some grammarians see as augmented letters such as the “a’” (alif maqsūrah) in “bala’” in Al-Farrā' opinion. Those letters are addressed by the researcher in an alphabetical order.
يعالج هذا البحث موضوع خطاب التهميش في کتاب (المعذبون في الأرض) لطه حسين، من حيث آليات التشکل والوظائف التواصلية. حاول طه حسين تنبيه الرأي العام إلى خطورة عدم التوازن الاجتماعي بکتابة عدة مقالات متفرقة في الصحافة، ولکن يبدو أن استجابة الجماهير لها کانت مُنطلقة من النظر إلى کاتبها بوصفه أديبًا قاصًّا، فلم تحظَ بالقدر نفسه من الاهتمام الذي حظيت به عندما جمعت في کتاب يحمل عنوان (المعذبون فى الأرض)؛ فلقد تجاوزت قضية الاصلاح الاجتماعي التي أثارها هذا الکتاب السياقات الاجتماعية والتاريخية المصاحبة التي أفرزتها إلى سياقات إنسانية مجتمعية أرحب، غير مقيدة بالحدود المکانية أو الزمانية في نظرتها إلى المهمشين في المجتمع. وسوف يستعين البحث بمنهج تحليل الخطاب النقدي في بناء القضية الکبرى المطروحة في ضوء قصدية المنتِج، والظروف السياقية لإنتاج الخطاب، للکشف عن العلاقة الجدلية بين الأدب والمجتمع، وعما يحدث في المجتمع من تغيرات. ومن ثم تهدف هذه الدراسة إلى محاولة الکشف عن الآليات التي تحکم إنتاج هذا االخطاب، ووظائفه التواصلية.
This research deals with the discourse of the marginalizing in Al Mu'athabun fi-el- Ard (The Tortured on Land) by Taha Hussien: The mechanisms of formation and communicative functions. Taha Hussien attempted to raise people's awareness about the danger of social imbalance through his numerous press articles. However, readers' reactions mainly addressed Hussien's literary and narrative style. The articles did not receive sufficient attention in contrast to the significance they gained when they were collected and published in one book Al Mu'athabun fi-el- Ard. This book has attained broad humanitarian and societal dimensions in addition to the social and historical ones that it had already had. It crossed the time and space limits to encompass all marginalized people in the society. The research will use the approach of critical discourse analysis in building the major issue raised in light of the intention of the producer, the contextual conditions for the production of the discourse, to reveal the dialectical relationship between literature and society, and what changes in society. Hence, this study aims to reveal the mechanism of producing this type of discourse and its communicative functions.
تتناول الدراسة، قراءة سيميائية لمنظومة "سروش استالينجراد" (ملاک ستالينجراد) للشاعر التاجيکي مؤمن قناعت، والذي يعد من أهم الشعراء التاجيک في التاريخ المعاصر. وتتناول المنظومة معرکة ستالينجراد التي وقعت بين السوفيت والألمان أثناء الحرب العالمية الثانية، والتي کانت من المعارک المحورية خلال الحرب، وانتهت بانتصار السوفيت، وتعتبر هذه المنظومة من أهم الأعمال الأدبية التي تناولت موضوع حرب السوفيت والألمان، ونظراً لأهميتها فقد ترجمت للعديد من اللغات.ينقسم البحث إلى مقدمة ومدخل ثم مبحثين وخاتمة. تتناول المقدمة التعريف بالموضوع وأهميته، ثم مدخل عن السيميائية وأدواتها. يتناول المبحث الأول ثلاثة موضوعات؛ بؤرة العنوان ومدى مناسبة العنوان لموضوع المنظومة، ثم الفاتحة النصية وتناسبها مع الموضوع، وأخيراً الخاتمة النصية. المبحث الثاني يناقش المحاور الخمس التي تضمنتها المنظومة، وهي محاور الاعتداء/ المقاومة، الحياة/ الموت، النور/ الظلام، النصر/ الهزيمة، البطولة/ الخسة، وينتهي المبحث إلى تحديد المحور الدلالي العام للمنظومة، محور الملاک/ الشيطان؛ وهو المحور الشامل الذي تندرج تحته المحاور الفرعية. وينتهي بالبحث بالخاتمة، وتضم أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة.
This study tackles the subject of a semiotic reading of the epic Srush Stalingrad (Stalingrad Angel) written by the Tajik poet Mo'men Qanaat. The events of this epic is about the battle of Stalingrad that occured between the Soviets and the Germans during the World War II and had an end with the victory of the Germans. The research is divided into preface, introduction and the main theme, which is divided into two chapters and finally a conclusion. The first chatpter deals with three topics; focus of the title and its appropriateness with the subject of the epic, then light text and if it fits with epic body, then the conclusion. The second chapter is divided into five axes in the epic; assault, resistance, life, death, light, darkness, victory, defeat, heroism and meanness and the chapter ends with defining the general sematic axis of the epic, axis of the angel and the devil. It is a comprehesive axis that many sub-axes fall into. The research ends with a conclusion and includes the most important results of the study.
الملخص:هدف هذا البحث إلى تحقيق فصل: "التمييز"، من کتاب: "المستوفى في النحو"، لجمال الدين علي الفرخاني وقد قُسّم هذا البحث إلى ثلاثة أقسام: وهي:القسم الأول: الدراسة؛ واشتمل على مبحثين، وهما:المبحث الأول: وصف النسخ، وجاء فيها ذکر الأسباب التي جعلت الباحثة تختار نسخة على أخرى.المبحث الثاني: منهج التحقيق.القسم الثاني: التحقيق.والقسم الثالث: ملاحظات على المطبوع، وذلک فيما يخص فصل التمييز فقط.
The aim of this research was to verify the chapter of: “Discrimination” from the book of “Al-Mustawfi in Grammar” by Jamal Al-Din Ali Al-Farkhani. This research has been divided into three parts, which are: The first part: The study, which included two sections, the first: The description of editions, where the reasons for which the researcher choose one edition over another were clarified. The second section: the verification method. The third part: “Notes on the publication” with regard to the chapter of "Discrimination" only.
In the aftermath of the September attacks, it has been widely discerned that several Western literary works have shaped – and at times distorted- the perception of Islam, offered a mediated version that transcends reality, and featured Islam in the consciousness of international readers in a negative manner: Islamic culture is backward, Muslims are prone to violence and Islam promotes terrorism. Within the framework of postcolonialism, this paper discusses ‘Islamophobia’ in Yussef El Guindi's play Language Rooms (2010). As an Arab American writer, El Guindi tackles the prejudices of the Western world against Arab Americans after the 9/11 attacks. Accordingly, the paper is divided into two main parts. The first part tends to be an introductory theoretical one. It begins by surveying the history and development of ‘Islamophobia’ in literary studies. The second part of the paper focuses on El Guindi's Language Rooms. This part provides a comprehensive analysis of the play in order to find out how ‘Islamophobia’ is reflected in it. Hence, the play reflects failure in Western circles to properly understand the nature of Islam and Muslims considering them a source of fear, threat and violence.
In the aftermath of the September attacks, it has been widely discerned that several Western literary works have shaped – and at times distorted- the perception of Islam, offered a mediated version that transcends reality, and featured Islam in the consciousness of international readers in a negative manner: Islamic culture is backward, Muslims are prone to violence and Islam promotes terrorism. Within the framework of postcolonialism, this paper discusses ‘Islamophobia’ in Yussef El Guindi's play Language Rooms (2010). As an Arab American writer, El Guindi tackles the prejudices of the Western world against Arab Americans after the 9/11 attacks. Accordingly, the paper is divided into two main parts. The first part tends to be an introductory theoretical one. It begins by surveying the history and development of ‘Islamophobia’ in literary studies. The second part of the paper focuses on El Guindi's Language Rooms. This part provides a comprehensive analysis of the play in order to find out how ‘Islamophobia’ is reflected in it. Hence, the play reflects failure in Western circles to properly understand the nature of Islam and Muslims considering them a source of fear, threat and violence.
The processes of learning and teaching second languages have become essential recently. There are many factors that facilitate or impede these processes. One of these factors is using the students’ L1 in general and in providing L1 lexical translation equivalence in particular. The previous literature on SLA has dealt with the perceptions of teachers and students about this issue, but no research up to date has dealt with the effect of using L1 lexical translation equivalence on the students’ listening and speaking skills. The data of this study was gathered at the Faculty of Women, Ain Shams University, Egypt where EFL students and their EFL instructors faced this challenge of whether or not they should use L1 lexical translation equivalence as a tool to acquire EFL. This study investigated some questions like how much the use of L1 lexical translation equivalence can facilitate or impede the process of SLA. The participants in this study were 40 first year undergraduate students at the BA level from two departments; history department and physics and mathematics department. The researcher gathered precise numerical data to support the research by using a listening test within the framework of the interaction approach. The results of this study showed that the use of L1 lexical translation equivalence helped one class only, the physics and mathematics class. The results of this study may be considered of great interest for both SL researchers and EFL teachers.
The processes of learning and teaching second languages have become essential recently. There are many factors that facilitate or impede these processes. One of these factors is using the students’ L1 in general and in providing L1 lexical translation equivalence in particular. The previous literature on SLA has dealt with the perceptions of teachers and students about this issue, but no research up to date has dealt with the effect of using L1 lexical translation equivalence on the students’ listening and speaking skills. The data of this study was gathered at the Faculty of Women, Ain Shams University, Egypt where EFL students and their EFL instructors faced this challenge of whether or not they should use L1 lexical translation equivalence as a tool to acquire EFL. This study investigated some questions like how much the use of L1 lexical translation equivalence can facilitate or impede the process of SLA. The participants in this study were 40 first year undergraduate students at the BA level from two departments; history department and physics and mathematics department. The researcher gathered precise numerical data to support the research by using a listening test within the framework of the interaction approach. The results of this study showed that the use of L1 lexical translation equivalence helped one class only, the physics and mathematics class. The results of this study may be considered of great interest for both SL researchers and EFL teachers.
This research demonstrates the relationship between the real, the mythic and the psychic elements in Edward Bellamy’s celebrated novel Looking Backward 2000-1887 and Tawfiq Al-Hakim’s well-known play The People of the Cave. First, the research introduces various definitions of the term myth and how it constitutes a fertile soil for writers of all genres of literature. By resuscitating old myths, writers do not mean to imitate those myths but they seek interpretations and solutions to their contemporary issues. Moreover, the research examines the concepts of psychoanalysis, archetypes, collective unconscious as manifested in the writings of Thomas Bulfinch, Joseph Campbell, Sigmund Freud and Carl Gustav Jung for their direct relationship to mythology. While mythology is perceived as a means by which one can have a closer look at religion, culture, history and science, dreams embody the source book that provides one with the knowledge needed to understand the human psyche, its conscious and unconscious states. Then, the research traces the presence of the self, the shadow and the persona archetypes in Bellamy and Al-hakim’s works mentioned above.
This research demonstrates the relationship between the real, the mythic and the psychic elements in Edward Bellamy’s celebrated novel Looking Backward 2000-1887 and Tawfiq Al-Hakim’s well-known play The People of the Cave. First, the research introduces various definitions of the term myth and how it constitutes a fertile soil for writers of all genres of literature. By resuscitating old myths, writers do not mean to imitate those myths but they seek interpretations and solutions to their contemporary issues. Moreover, the research examines the concepts of psychoanalysis, archetypes, collective unconscious as manifested in the writings of Thomas Bulfinch, Joseph Campbell, Sigmund Freud and Carl Gustav Jung for their direct relationship to mythology. While mythology is perceived as a means by which one can have a closer look at religion, culture, history and science, dreams embody the source book that provides one with the knowledge needed to understand the human psyche, its conscious and unconscious states. Then, the research traces the presence of the self, the shadow and the persona archetypes in Bellamy and Al-hakim’s works mentioned above.
Notre étude concerne l’expression de la condition humaine, y compris la quête d’un sens dans un monde qui perd le sens, un monde dominé par l’absurde et condamné par la mort, qui cause une angoisse existentielle profonde à l'homme. Nawal El-Saadawi et Simone de Beauvoir tentent de se débarrasser de cette souffrance en retournant au passé, en cherchant le paradis perdu, en réinterprétant et en reconstruisant le passé dans la quête du sens de cette existence. Ce travail s’intéresse à l’examen des idées en mettant en parallèle la vision de chacune des deux écrivaines. La quête d’un sens est considérée comme acte de révolte existentielle contre la condition humaine, autrement dit contre l’absurdité d’un monde qui perd un sens. L'écriture de soi est aussi une lutte contre le destin dans une tentative de perpétuer l'existence humaine en retirant les souvenirs des griffes du passé et en résistant à leur enterrement dans le cimetière de l'oubli. L’écriture de soi constitue une volonté ensevelie chez l’écrivain dans sa tentative permanente pour l’immortalité après la mort. Si l'écrivain accepte l'annihilation physique, il rejette l'anéantissement moral et l'angoisse et la douleur qu'il porte. Nous trouvons cet aspect de révolte chez les deux écrivaines.
Notre étude concerne l’expression de la condition humaine, y compris la quête d’un sens dans un monde qui perd le sens, un monde dominé par l’absurde et condamné par la mort, qui cause une angoisse existentielle profonde à l'homme. Nawal El-Saadawi et Simone de Beauvoir tentent de se débarrasser de cette souffrance en retournant au passé, en cherchant le paradis perdu, en réinterprétant et en reconstruisant le passé dans la quête du sens de cette existence. Ce travail s’intéresse à l’examen des idées en mettant en parallèle la vision de chacune des deux écrivaines. La quête d’un sens est considérée comme acte de révolte existentielle contre la condition humaine, autrement dit contre l’absurdité d’un monde qui perd un sens. L'écriture de soi est aussi une lutte contre le destin dans une tentative de perpétuer l'existence humaine en retirant les souvenirs des griffes du passé et en résistant à leur enterrement dans le cimetière de l'oubli. L’écriture de soi constitue une volonté ensevelie chez l’écrivain dans sa tentative permanente pour l’immortalité après la mort. Si l'écrivain accepte l'annihilation physique, il rejette l'anéantissement moral et l'angoisse et la douleur qu'il porte. Nous trouvons cet aspect de révolte chez les deux écrivaines.
Désigné par le « poète des choses », Francis PONGE tente de rendre compte de la beauté singulière qui émane des objets banals et quotidiens. Cette primauté reflète un double dessein : d'une part la volonté d'arracher l'homme à sa « vision anthropocentrique », d'autre part, l'engagement dans une tentative permettant de donner une voix à des éléments qui en sont privés grâce aux ressources cachées de la langue. Au-delà de la primauté apparente de l'objet se dissimule la prééminence du langage poétique. L’objectif de notre étude est de démontrer que l'ambition de l'auteur n'étant donc pas de reproduire des éléments quotidiens mais de fabriquer un nouvel objet poétique en manipulant le texte dans sa matérialité. Notre étude des principes de cette entreprise pongienne a adopté deux types d'approches sémiotique et stylistique que nous estimons se compléter et s'éclairer mutuellement. Cet angle de vue précis nous a permis d'aboutir à une meilleure explication des « qualités différentielles du texte pongien ».
Désigné par le « poète des choses », Francis PONGE tente de rendre compte de la beauté singulière qui émane des objets banals et quotidiens. Cette primauté reflète un double dessein : d'une part la volonté d'arracher l'homme à sa « vision anthropocentrique », d'autre part, l'engagement dans une tentative permettant de donner une voix à des éléments qui en sont privés grâce aux ressources cachées de la langue. Au-delà de la primauté apparente de l'objet se dissimule la prééminence du langage poétique. L’objectif de notre étude est de démontrer que l'ambition de l'auteur n'étant donc pas de reproduire des éléments quotidiens mais de fabriquer un nouvel objet poétique en manipulant le texte dans sa matérialité. Notre étude des principes de cette entreprise pongienne a adopté deux types d'approches sémiotique et stylistique que nous estimons se compléter et s'éclairer mutuellement. Cet angle de vue précis nous a permis d'aboutir à une meilleure explication des « qualités différentielles du texte pongien ».
يتمحور البحث الحالى حول مفاهيم الحرکة والحيز الدلالى والتأثير النحوى والمستوى المنطقى – وهو المستوى الذى يمثل معنى الجملة - کما تناولها عالم النحو عبد القاهر الجرجانى. و نخص بالدراسة مصطلحي الجرجانى التأثير والحيز واللذان يقابلهما مصطلحى التأثير النحوى والحيز الدلالى فى نظرية شومسکى النحو التوليدى. ان الهدف الرئيس من الدراسة هو بحث الحيز الدلالى للعوامل المنطقية وعلاقة التأثير النحوى بين هذه العوامل فى اللغة العربية الفصحى. وقد خلص البحث الى ان التعبير الکمى "کل" الذى يفيد الشمول له حيز دلالى محدود – اى انه يحمل معنى "بعض" - وذلک فى حال وقوعه تحت تأثير عامل النفى المنطقى "لم". ولکن عندما تتحرک "کل" الى موضع اخر حيث تؤثر نحويا على عامل النفى – فانها تتمتع بحيز دلالى واسع يشمل عامل النفى. وبالتالى يمکن القول ان تحديد الحيز الدلالى يتم فى البنية السطحية للجملة وليس فى المستوى المنطقى الدلالى.
Abstract The current research centers on the concepts of Movement, Scope, and Logical Form (LF) - as explored by al-Jurjani, specifically, the terms al-taʔθiːr and al-ħaiz which correspond to the terms of Scope and Domain respectively. The main objective is to investigate the semantic Scope and syntactic C-Command relation of the logical operators in Classical Arabic (CA). It has been argued that the universal quantifier kul “all” has a narrow scope reading conveying the existential meaning ‘some’ when it is c-commanded by the past-tense negative operator lam. However, when it undergoes syntactic movement to the left periphery where it c-commands the negative operator, it takes a wide scope over the negative operator, and thus has universal reading. Therefore, Scope in CA is determined at surface structure, not at the LF level.